5 Tips voor een gezond ontbijt

gezond ontbijt

Je hoort het vaak: Start je dag met een gezond ontbijt. Maar hoe moet dat eigenlijk? Wij geven je vijf basistips voor een goed begin van je dag.

1. Proteïnen

Muesli met melk klinkt als een goed ontbijt, toch? Graan en zuivel bij het ontbijt is inderdaad een goede basis, maar dan moet je de melk ook echt opdrinken. Proteïnen verteren langzamer dan koolhydraten, dus zonder ruime hoeveelheden krijg je snel weer trek. Houd je niet van melk? Ga dan voor een eitje.

2. Vezels

In ontbijtgranen moet minstens vijf gram vezel zitten en altijd meer vezel dan suiker. Hoe meer suiker in je ontbijt, hoe sneller het verteert en des te sneller krijg je honger. Extra vezels nodig? Voeg wat chia-zaad toe aan je ontbijt, bijvoorbeeld in deze smoothie.

3. Vetten

Een ontbijt zonder vet zorgt ervoor dat je binnen een uur weer trek krijgt. Ga daarom voor óf yoghurt met een hoger vetpercentage óf voeg noten toe om een hongergevoel te voorkomen.

4. Portie

Haasten, haasten en snel nog een banaan grijpen als ontbijt voor onderweg, want dat vult best. Guilty? Hoewel een stuk fruit een handig on-the-go ontbijtje is en veel vezels, vitaminen en mineralen bevat, is het echt niet genoeg om door te kunnen gaan als een ontbijt. Ga er gewoon even voor zitten en zorg voor een maaltijd van 300 tot 400 calorieën om écht verzadigd te worden.

5. Tijdstip

Het beste tijdstip voor een gezond ontbijt is een uurtje na het wakker worden. Dus eerst even lekker douchen en je klaarmaken voor de nieuwe dag.

DELEN VIA: