Slapeloze nachten? Eet dit voedsel eens wat meer!

Het is 3 uur ’s nacht; daar lig je dan, starend naar het plafond van je slaapkamer ondertussen heb je al zo’n 100 schapen geteld. Maar wat je ook doet, de slaperigheid is ver, héél ver te zoeken. Komt deze situatie je bekend voor en is dit de nachtmerrie die je elke avond weer onder ogen komt? Geloof me: you’re not alone. Uit een onderzoek van onderzoeksbureau Mediaxplain Research in opdracht van VSM bleek dat maar liefst twee derde (!) van alle Nederlanders wel eens last heeft van slapeloosheid. Liever niet aan slaappillen beginnen? Er is een aangenamer alternatief, met de juiste voeding kun je namelijk een heel eind komen! Let’s go.

#1. Walnoten

Deze noten zijn rijk aan tryptofaan, een aminozuur dat helpt bij de productie van serotonine en melatonine die beide fantastisch zijn om je geest te laten ontspannen, voor het reguleren van je innerlijke ‘biologische klok’ en ze helpen je om te slapen als een roos.

#2. Amandelen

De amandel, één van de gezondste noten ever, en ook bij een betere nachtrust helpt-ie je een handje! Deze noten bevatten namelijk magnesium, een stof die ook vaak wordt gebruikt als een remedie voor hoofdpijn en voor het verminderen van stress. Ook in het algemeen valt dit voedsel onder goede ‘brain foods‘, ze helpen je geest namelijk beter te functioneren en daarom ook het bevorderen van de slaap.

#3. Warme melk

Zuivelproducten, zoals kaas of kwark en bovenaan de lijst: melk, bevatten calcium. Calcium helpt bij de productie van melatonine in het lichaam. Ooit geprobeerd om voor het slapen gaan een glaasje warme melk te drinken? Just try, je zult merken dat je ogen sneller dichtvallen en je binnen no time in slaap komt. Slaap (of slaperigheid) is namelijk de natuurlijke reactie van het lichaam op een warm glas melk!

#4. Bananen

Deze fruitsoort is populair vanwege de rijkdom aan kalium en magnesium, die beide spierverslappers zijn. En je raad het al: wanneer je spieren ontspannen, slaap je beter! Ook bevatten ze vitamine B6 en zijn ze een uitstekende bron van vezels. Dus, ik zeg: neem nog een banaantje!

#5. Zoete aardappel

Oh, how I lóóóve zoete aardappels! En weet je? Ze zijn dus niet alleen erg lekker, maar ook een rijke bron aan vitamine B6, vitamine A én complexe koolhydraten die fungeren als slaapverwekkende stoffen in het lichaam. Yummy!

#6. Kamillethee

Kamillethee een wonder thee? Echt wel! En dat is niet voor niets, deze thee wordt namelijk al duizenden jaren gebruikt om de slaap te bevorderen. En o ja, naast een rustgevende werking in een stressvolle periode, helpt een kamilletheetje ook bij vermoeidheid en paniekaanvallen. Vanavond misschien maar eens een kopje nemen?

>> Deze dingen lijken ongezond, maar zijn het niet
>> 5 tips om minder zout te eten

Bron: Lifehack, Yumeko | Beeld: Pinterest