Science says: 6 uur slaap is hetzelfde als geen slaap

geen slaap

Je hebt vast weleens gehoord dat je ’s nachts minimaal acht uur slaap nodig hebt. Voor sommigen van ons is het misschien ook niet meer dan normaal om rond 01:00 uur in slaap te vallen, om er vervolgens, bij het horen van de wekker, om 07:00 uur weer uit te komen.

Onbewust reken je het uit als je het bed instapt: hoeveel uur je nog kunt slapen voordat de dag weer begint. Zelf doe ik het ook, en schrik toch altijd een beetje als ik erachter kom dat ik maar zes uur kan slapen. En dat is dus niet zo gek.

It’s science

Voor degenen die hun slaapritme iets proberen uit te breiden hebben we nu nóg een extra motivatie (behalve dat je bed ontzettend lekker ligt). Als we de wetenschap moeten geloven staat zes uur per nacht slapen gelijk aan helemaal geen slaap! Voor het onderzoek van de organisatie Sleepsliepen verschillende mensen twee weken lang maar zes uur per nacht.

Rond de tiende dag ontstonden er so called complicaties bij de testpersonen. Ze konden zich veel minder goed concentreren en hun reactievermogen ging snel achteruit. Sterker nog: de testpersonen reageerden zelfs precies hetzelfde als mensen die twee hele dagen níet sliepen.

What else?

Behalve de hierboven genoemde ‘complicaties’ kunnen er nog veel meer dingen met je lichaam gebeuren als je te weinig slaapt. Zo heb je bijvoorbeeld meer kans om ziek te worden, is het een enorme stress-veroorzaker (wat kan leiden tot acne), je lichaam houdt meer vetten vast (!!!) en het kan zelfs vruchtbaarheidsproblemen veroorzaken. Vanavond toch maar iets eerder je bed in?

LEES OOK:

>> Waarom je op zondagavond voor geen meter in slaap valt
>> Dit gebeurt er met je lichaam als je te weinig slaapt
>> Sweet dreams: Tips voor als je niet kunt slapen

Bron: The Model HouseBeeld: Pinterest

DELEN VIA: