Go healthy met je gezin!

acai

Meestal is het begin van het jaar de perfecte tijd om weer extra gezond bezig te zijn. De feestdagen zijn net geweest en hier is waarschijnlijk niet alleen van de gezelligheid en cadeautjes, maar ook van allerlei versnaperingen genoten. Groot gelijk, maar wat meer in shape komen, kan waarschijnlijk geen kwaad. Dit is helaas het minst leuke gedeelte! Onder het motto ‘gedeelde smart is halve smart’, maken wij van het gezonde regime een fijne gezinsaangelegenheid. We weten stiekem heus wel dat het niet jouw kids zijn die wat kilo’s kwijt moeten, maar met deze tips zijn ze in ieder geval lekker healthy!

1. Start met een vers sapje

Het is je waarschijnlijk bekend, maar met een vers groente- of fruitsapje begin je de dag meteen al gezond. Bovendien is dit een echte power boost. Ook is dit een handige manier om je kinderen kennis te laten maken met smaken die ze normaal niet zo snel lekker zouden vinden. Combineer fruit met groenten en maak het sapje wat zoeter, bijvoorbeeld met honing. Smeer hier voor je kids nog een boterham bij. Maar als je erg enthousiast bent geweest met het ontbijtbuffet op vakantie, is het handig als jij het lekker bij een sapje houdt.

2. Rolmodel

Ja, dit ben jij: een rolmodel. Je kunt het natuurlijk niet verkopen aan je kinderen: zij zien bijna groen van alle groentes en fruit die je ze voorschotelt en jij zit zelf ‘stiekem’ in een hoekje te smikkelen van iets lekkers na het avondeten. Remember: ze zien alles. Eigenlijk is dit alleen maar positief, want dit is juist een extra stok achter de deur om gezond met ze mee te doen! Laat alle snoeperijen dus echt even een paar weken achterwege, des te sneller zie je resultaat!

healhty

3. Benadruk gezond zijn, niet het afvallen

Gezond eten is voor iedereen goed, maar afvallen niet. Leg aan je kinderen uit dat het tijd wordt om iets meer vitaminen binnen te krijgen, maar dat zij absoluut niet hoeven af te vallen. Dat jij misschien wat kilo’s afvalt is mooi meegenomen, maar hoeven zij niet per se te weten. Bovendien gebeurt dit waarschijnlijk vanzelf, met jullie nieuwe manier van eten.

4. Vegetarisch smullen

Elke dag Oud-Hollandsche groenten, aardappels en vlees is nowadays echt een no go! Meestal is het vaak de hubby die gek is op een stukje vlees, maar het is goed voor je lijf om minstens één keer per week een vleesvrije dag in te lassen. Hang ’s avonds lekker de keukenprinses uit en kokkerel iets vegetarisch. Maak er iets gezelligs van door allebei je kinderen één ‘lievelingsingrediënt’ uit te laten zoeken en met z’n allen te koken. Smullen maar!

5. Kies gezonde tussendoortjes

Eén van de gezelligste momenten van de dag, is als jouw kroost uit school komt. Vooral als je er zelf ook bent. Dit zal voor jou als working mom zeker niet elke dag het geval zijn. Maar voor die speciale dagen dat je er bent, is thee met koekjes ongetwijfeld een favo moment! Heel leuk, zo’n ritueel, maar niet goed voor de lijn. Ga dus eens voor iets anders, en maak een lekkere fruitsalade. Of leg wat stukjes wortel en komkommer een beetje gezellig in een schaaltje en maak hier een gezonde dipsaus bij. Ideaal dus, ook voor moeders met wat minder tijd.

Beeld: Pinterest