6 signalen dat je te veel slaapt (want dat kan blijkbaar)

Van een korte nacht worden we niet vrolijk, maar die paar uur extra pakken of een hele (brakke) zondag in bed liggen is blijkbaar ook geen goed idee. Hoe je weet of je te veel slaapt? Check deze zes signalen maar eens.

  1. Hoofdpijn Je zou denken dat het andersom werkt, maar niets is minder waar: van te veel slapen kan je namelijk hoofdpijn krijgen. ‘De schommelingen van je zenuwimpulsen tijdens je slaap kunnen een hoofdpijnaanval veroorzaken,’ vertelt Dr. Elizabeth McDevitt, onderzoeker op de Universiteit van Californië. ‘Ook van uitslapen kan je hoofdpijn krijgen. Wanneer je nog in slaap bent terwijl je normaal op dat tijdstip ontbijt of koffie drinkt, kan je door een lage bloedsuikerspiegel, uitdroging of het gebrek aan cafeïne, hoofdpijn krijgen.’
  2. Alles doet pijn De hele dag in bed liggen klinkt misschien lekker, maar als je lichaam pijn doet na een (te) lange nachtrust weet je dat je er écht te lang in hebt gelegen.
  3. Hersenmist Je hoofd zit er wel, maar je bent er voor geen meter bij. Herkenbaar? Grote kans dat je op die dag een uurtje langer hebt geslapen dan normaal of misschien heb je de snoozeknop een (paar) keer ingedrukt. Niet meer doen, en je zal je een stuk minder duf voelen.
  4. Moe wakker worden Je hebt er een zwaar weekend of lange werkdag op zitten en je beloont jezelf met een paar uur extra slaap. Wrong thinking, want als je wakker wordt ben je nog vermoeider dan toen je ging slapen. ‘Overslapen’ om de balans weer op te maken is dus niet altijd een goed idee. ‘Door ‘overslapen’ breng je je biologische klok uit balans. Je lichaam begrijpt niet wat er gebeurt, waardoor je moe blijft. Je komt misschien pas om elf uur uit bed, maar je energie wordt al vanaf zeven uur verbruikt. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als een jetlag,’ zo weet Wired.com.
  5. Geheugenverlies Uit onderzoek van Harvard blijkt dat overmatig slapen je geheugen op een negatieve manier kan beïnvloeden. De slaapgewoonten van een groep vrouwen werd in 1986 en in 2000 geobserveerd en er werd gekeken naar het geheugen en denkvermogen van de vrouwen. Wat bleek? De vrouwen die te veel sliepen deden het in vergelijking een stuk slechter op verschillende hersentesten dan de vrouwen die zeven à acht uur genoten van hun nachtrust.
  6. Extra kilo’s Hoe het komt, daar zijn onderzoekers nog niet helemaal over uit. Maar er is wel degelijk een connectie tussen te veel slapen en aankomen in gewicht. Een studie van de Universiteit van Glasgow vond een verband tussen slaapgewoonten en een toename van gewicht bij obesitaspatiënten. ‘Uit de studie bleek dat bij mensen met een hoog genetisch risico op obesitas zowel korte slaapduur (minder dan zeven uur per nacht) als lange slaapduur (meer dan negen uur per nacht) het risico op overtollig gewicht verder toeneemt in vergelijking met een normale slaapduur (tussen de zeven en negen uur per nacht).’

Beeld: Sanoma Beeldbank