Pittige kruiden: goed voor je gezondheid!

pittige kruiden

Tegenwoordig gebruiken we kruiden vooral om ons eten op smaak te brengen, maar vroeger werden kruiden gebruikt voor medische doeleinden. Het is algemeen bekend dat bepaalde kruiden heel goed voor de gezondheid zijn vanwege het kalmerende effect, om stress tegen te gaan of voor een heldere geest zorgen. Zo doen ook pittige kruiden goed hun werk. Sterker nog: pittig eten heeft nét nog even wat meer voordelen dan voeding met niet-pittige kruiden. Wij hebben een lijstje voor je gemaakt met enkele pittige kruiden en de gezondheidsvoordelen.

Pittige kruiden en de gezondheidsvoordelen

#1 Rozemarijn, pepermunt en kaneel

Voordeel: heldere geest
Hoe te gebruiken: Aangezien het onderzoek nog loopt, raden de onderzoekers aan enkel hoeveelheden te gebruiken die ook bij het koken gebruikt worden

Het effect van deze kruidencombinatie is nog onvoldoende onderzocht. Uit een beperkt onderzoek met muizen is gebleken dat bovenstaande kruiden de symptomen van Alzheimer doen verminderen, of het begin ervan uitstellen. Het bleek dat vooral rozemarijn en pepermunt het geheugen helpen verbeteren. Ook bevatten deze kruiden antioxidanten die stress verminderen in bepaalde delen van het brein, die gebruikt worden voor het geheugen en leervermogen.

#2 Rode pepers

Voordeel: helpt een dieet op gang trekken
Hoe te gebruiken: minstens een halve theelepel pikante peper per portie

Uit een onderzoek van de Purdue University is gebleken, dat personen ongeveer 75 calorieën minder consumeren na het eten van voeding met rode pepers dan met niet-pikante voeding. De onderzoekers ontdekten verder dat capsaïcine in pepers (de stof die voor het brandende gevoel zorgt) onze drang naar vette, zoute en zoete voeding vermindert. Dit geldt wel alleen voor mensen die niet gewend zijn aan pikante voeding, helaas niet voor de sambal-lovers.

#3 Kurkuma

Voordeel: voorkomt ademhalingsproblemen
Hoe te gebruiken: twee tot drie eetlepels tot maximaal drie keer per dag. Dus 3 x 3 eetlepels. Voor een betere opname in het lichaam kun je het combineren met vette oliën en zwarte peper, zoals curry.

Door de eeuwen heen gebruikten Ayurvedische dokters kurkuma om ademhalingsproblemen te behandelen. Uit studies is naar voren gekomen dat dit kruid helpt de longen te beschermen van irriterende en verontreinigende stoffen, of stoffen die voor infecties zorgen zoals sigarettenrook, uitlaatgassen en virussen. Het bleek dat mensen die het kruid gebruiken een mogelijk lager risico op astma, keelontsteking, bronchitis en andere longaandoeningen hebben. Kurkuma kan infecties voorkomen en een proteïne, genaamd NF-kB wat infecties en slijmen op de luchtwegen veroorzaakt, onderdrukken.

#4 Rozemarijn, kurkuma, galangal

Voordeel: minder HCA’s in (door)gebakken vlees
Hoe te gebruiken: vermijd het gebruik van zoete sauzen aangezien de hoeveelheid HCA’s verdubbelt en soms zelfs verdrievoudigt wanneer suiker blootgesteld wordt aan hoge temperaturen. Marineer of wrijf beide kanten van het vlees in met kruiden.

Vlees grillen op de barbecue met temperaturen boven de 190 graden leidt tot het vormen van Heterocyclische Amines (HCA’s), gifstoffen die gelinkt worden aan maag-, long-, pancreas-, borst- en prostaatkanker. Vooral knapperige, aangebrande stukken bevatten veel HCA’s. Uit onderzoek aan de Kansas State University blijkt dat het marineren of inwrijven van hamburgers met rozemarijn de hoeveelheid HCA’s met 61 tot 70 procent verminderde en dat een combinatie van de andere kruiden zorgden voor een vermindering van 40 tot 42 procent. Opnieuw komt dit door de antioxidanten die voorkomen dat de gifstoffen zich kunnen vormen.

#5 Kurkuma, oregano, kaneel, rozemarijn, kruidnagel en paprika

Voordeel: schade van een vetrijke maaltijd beperken
Hoe te gebruiken: ongeveer twee theelepels kruiden per portie

Na het eten van vetrijke voeding gaan de waarden van triglyceriden (die gelinkt worden met hart- en vaatziekten en diabetes) de hoogte in, net zoals de insuline, die ongebruikte glucose als vet opslaat. Uit onderzoek van Pennsylvania State University bleek dat de insulinewaarden tussen de 20 en 30 procent lager waren, dan wanneer diezelfde vetrijke maaltijd gekruid wordt met de bovengenoemde kruiden. De oorzaak hiervan is dat deze kruiden, vooral kurkuma en kruidnagel, hoge waarden bevatten van antioxidanten die de insulinegevoeligheid verbeteren.

Shop de look!

Bodyflirt
BONPRIX
€37,99

My Jewellery
MY JEWELLERY
€34,95

Aqa
NELSON
€129,99

Dune London
DE BIJENKORF
€65,00

ComeGetFashion
COMEGETFASHION
€3,99

Heart to get
DE BIJENKORF
€189,00

✰ Shop verder in de STYLETODAY shop ✰

LEES OOK:

Vieruurtje: de kruiden smoothie
De kruiden koffie vervanger: paardenbloemen wortel thee
Dit zijn de gezondheidsvoordelen van kokosmelk

Bron: HLN, Optimale Gezondheid, Goed Gevoel | Beeld: Unsplash