10 tips van Maya Nassar, bikini fitness athlete, om in shape te komen

Maya Nassar

De half Nederlandse Maya is de eerste én enige fitness atleet die officieel namens een Arabische overheid meedoet aan internationale bodybuild competities. Hiermee is zij een inspiratiebron voor veel vrouwen in de Arabische wereld. Maya was echter niet altijd zo fit. Maya leefde ongezond en woog 20 (!) kilo zwaarder. Totdat ze het op een dag zo zat was om ongezond te zijn. Long story short: she turned the tables met als cherry on top, het meedoen namens Libanon aan bodybuild bikini competities.

Get fit with Maya!

  1. Wat je doel ook is, afvallen of strak worden, gebruik gewichten! Cardio is leuk en aardig en zeker ook goed voor je uithoudingsvermogen, maar het trainen met gewichten helpt je gewicht te verliezen, zelfs na de training. Het helpt je figuur ook te vormen. Veel vrouwen zijn bang om met zware gewichten te trainen omdat ze bang zijn dat ze er als een bodybuilder à la Schwarzenegger uit gaan zien. Geloof me, vrouwen die er zo uitzien trainen daar HEEL erg hard voor EN gebruiken vaak nog anabolen. Trainen met gewichten is essentieel voor hen die een strak lichaam willen en calorieën willen verbranden.
  2. Realiseer je dat je nog zo hard kunt sporten, als je niet oplet wat je eet, maakt het weinig uit. Let op je voedsel inname. Een goede tip is om je voedsel af te wegen, je zult zien dat het verschil maakt. Om een voorbeeld te geven: voordat ik mijn voedsel woog, deed ik maar wat. Met salades goot ik zo drie keer zoveel olijfolie over mijn salade als nu. Dat betekent ook drie keer zoveel calorieën! En het gekke is, ik merk weinig tot geen verschil. Meet je eten!
  3. Geniet van eten. Gezond eten betekent niet saai eten. Ik heb een app ontwikkeld genaamd Startlivingright welke gratis is te downloaden in de App store. Op die app staan heel veel recepten en er is een calorieën calculator. Zo kun je gemakkelijk zien welk voedsel hoeveel calorieën bevat. De app heeft ook een geanimeerde fitness-guide voor de levels begin tot gevorderd! Het is eigenlijk een personal trainer die je zo in je zak steekt!
  4. Drink je calories niet. Drink voornamelijk water, koffie en thee. Gebruik low calorie sweetners. In een glas fruitsap, en een glas soda zit ontzettend veel suiker. Zonde van je calorieën, want het zijn ‘lege’ calorieën; er zit niets voedzaamst in. Je kun beter een gewone sinaasappel eten.
  5. Vervang je witte koolhydraten met bruine/volkoren. Dus in plaats van wit brood kies je voor bruin brood, in plaats van witte spaghetti kies je voor bruine spaghetti. Het is voedzamer, gezonder en ‘slow releasing’. Het duurt langer om bruine koolhydraten te verteren en het laat langzamer energie af. Bij witte koolhydraten kun je ineens een boost krijgen omdat de suikers een snelle piek geven. Dit maakt ook dat je sneller weer trek krijgt!
  6. Schrijf je doelen op en zeg ze dagelijks hardop. Schrijf op waarom je die doelen hebt en hoe jij je denkt te voelen als je doelen behaald zijn. Door ze te herhalen, herinner je jezelf eraan waarom je traint en gezond eet.
  7. Heb geduld! Onthoud dat het minimaal twee maanden duurt voordat je lichaam transformeert. Vetverlies kost veel tijd maar heb geduld, als je doorzet zul je zeker resultaat zien!
  8. Eet voldoende calorieën. Als je niet genoeg eet is dat ongezond. Probeer meer dan 1.200 calorieën te eten. Alles daaronder, ja je zult gewicht verliezen, maar voornamelijk water en spier en dat is precies wat je niet wilt!
  9. Eet om de paar uur. Ontbijt, lunch, dinner met daartussen een gezonde snack. Zo voorkom je dat je honger krijgt en hou jij je bloedsuiker op peil en behoud je energie.
  10. Eet gezonde vetten zoals vette vis, avocado, en proteïne zoals kip en groenten bij elke maaltijd. Dit zijn alle voedselsoorten die je elke dag nodig hebt. Kijk op mijn app voor meer informatie. Startlivingright, de app is helemaal gratis!

maya4