5x ingrediënten voor een goede nachtrust

nachtrust

Je zult ongetwijfeld ook wel eens last van hebben van een matige nachtrust, dat constante gedraai in bed en maar niet in slaap kunnen vallen. Oftewel: insomnia. Niemand geniet ervan om moe en futloos door de dag te gaan, en daarom hebben wij een aantal voedingsstoffen op een rijtje gezet die bijdragen aan een betere nachtrust!

5 ingrediënten voor een goede nachtrust

Om het even allemaal wat makkelijker te maken, een korte beschrijving per hormoon zodat je weet wat er allemaal door het lichaam heengaat:

  • Tryptofaan: dit is een aminozuur, een deel van eiwitten. Je lichaam maakt deze stof niet zelf aan dus deze moeten binnen worden gehaald aan de hand van voeding of supplementen. Dit is een belangrijk stofje voor het aanmaken van melatonine en serotonine.
  • Melatonine: dit zorgt ervoor dat de lichaamstemperatuur daalt waardoor het lichaam weet dat het nacht is en moet gaan rusten. Wanneer de stof in het bloed komt, zul je snel in slaap vallen. Deze stoffen komen vrij wanneer het donker wordt en de productie stopt dan ook wanneer het weer licht wordt.
  • Serotonine: in de hersenen is er ook communicatie en dat gaat door middel van neurotransmitters, serotonine is daar een soort van. Het zorgt ervoor dat je lichaam beter en sneller communiceert met de hersenen. Deze worden aangemaakt in het lichaam door voedingen met eiwitten.

Natuurlijk is elk lichaam anders, en komt iedereen iets anders tekort. Het is natuurlijk het beste om het probleem aan te pakken bij de oorzaak, in plaats van te maskeren met medicijnen. Toch belangrijk: wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Experimenteer daarom met de onderstaande ingrediënten, en neem contact op met je huisarts mocht de slapeloosheid voor een langere periode aanhouden.

#1: Eiwitrijk

Door voedingsmiddelen zoals kalkoen, kip, kaas, eieren en melk in combinatie met koolhydraten over de gehele dag verspreid te eten, zul je merken dat je rond 21.00 uur naar je bed verlangt. Dit komt omdat deze voedingsmiddelen tryptofaan bevatten, wat helpt om de hormonen serotonine en melatonine te beheren, waardoor je lichaam tijdig een seintje krijgt dat het bedtijd is!

#2: Volle granen

Een handvol bruine rijst, pompoen, peulvruchten of een gepofte aardappel bij het avondeten zullen je slaaphormonen optrommelen. Deze ingrediënten zitten ook vol met vitamine B, wat ook helpt voor een goede nachtrust. Win-win situatie!

#3: Zure kersen

Deze kersen zijn rijk aan melatonine (het slaaphormoon) dat kan helpen om de tryptofaan te laten passeren in de bloed barrière en zal je lichaam stimuleren om eigen melatonine te produceren. Eet deze kersen als snack in de avond. Maak hier een lekker toetje van, worth a try!

#4: Noten en zaden

Een bakje noten en zaden voor het slapen gaan zal ervoor zorgen dat je sneller in slaap valt. Dit komt omdat noten en zaden zowel tryptofaan als magnesium bevatten, die beide een kalmerend effect hebben op het lichaam. Goed om te weten voor de noot- en zaadliefhebbers.

#5: Warme dranken

Voor veel mensen is dit eigenlijk al iets wat vaak wordt genuttigd voor het slapen gaan, even lekker ontspannen met een warm kopje thee. Een kruidenthee of een kopje warm water met citroen of een kopje warme melk zorgen écht voor ontspanning. En hoe minder spanning voor het slapen gaan, hoe beter de nachtrust. Maak dat warme drankje daarom een deel van je avondritueel. Aan de andere kant is het goed om te weten dat alcohol je nachtrust juist verstoort, dus laat die fles maar in de kast!

Shop hier voor je ontspannen avond!

Rainbow
BONPRIX
€9,99

BPC Bonprix Collectie
BONPRIX
€5,99

Super Cracks
SCHUURMAN SCHOENEN
€29.99

BPC Bonprix Collectie
BONPRIX
€25,99

BPC Selection
BONPRIX
€16,99

BPC Selection
BONPRIX
31.99 19.99

✰ Shop verder in de STYLETODAY shop ✰

Beeld: Unsplash