5x waarom sporten goed is voor je hersenen

Momenteel staan we met zijn allen regelmatig in de sportschool om een summer body te kweken, fitter te worden, beter in ons vel te zitten of gewoon omdat we het leuk vinden. We zijn dan ook allemaal op de hoogte van het feit dat sporten gezond is voor je lichaam, maar wist je dat lichaamsbeweging ook een heel positieve invloed op onze hersenen heeft?

#1 Hippocampus

Uit een onderzoek blijkt dat wanneer we fitter worden door bijvoorbeeld kracht- of cardiotraining, onze hippocampus groeit. Dit is het deel in onze hersenen dat verantwoordelijk is voor ons leervermogen en geheugen. Volgens het onderzoek ontstaat het effect zowel bij kinderen als volwassenen. Aan de andere zijde moeten we onszelf niet te veel pushen, dat zorgt namelijk voor stress en daardoor raakt ons geheugencircuit uit balans.

#2 Focus

Een ander onderzoek bewees dat lichaamsbeweging een positief effect heeft op onze focus en concentratievermogen. Op een school werden lessen onderbroken met een cardiotraining van twintig minuten, waarna de leerlingen zich stukken beter konden concentreren. Daarnaast toonde een Amerikaans onderzoek aan dat kinderen die elke dag na schooltijd gingen sporten niet alleen fysiek fitter werden, maar ook minder snel waren afgeleid, beter konden multitasken en gemakkelijker informatie konden opslaan en verwerken.

#3 Humeur

De mate waarop we sporten heeft ook invloed op ons humeur. Zo is bewezen dat het geluksgevoel dat je krijgt na een intensieve training, écht bestaat. Tijdens het sporten maakt ons lichaam endocannabinoïden aan, die zorgen voor het blije en tevreden gevoel. Bovendien bleek uit een onderzoek in 2013 dat sporten net zo effectief kan zijn als antidepressiva en andere psychologische behandelingen.

Om je gelukkiger te voelen, hoef je niet per se intensief te sporten. Een yogasessie kan namelijk een zelfde gevoel opwekken. Tijdens yoga leer je te focussen op je ademhaling waardoor je minder stress en angst ervaart.

#4 Crea Bea

Heb jij inspiratie nodig of hoop je op een creatieve ingeving? Wandel even een stukje en je creativiteit krijgt een enorme boost! Door lichaamsbeweging wordt ons divergente denkvermogen gestimuleerd. Dit zorgt dat ons interpretatievermogen groter wordt en we beter creatieve oplossingen kunnen bedenken.

#5 Mentaal fit

Door te sporten worden we niet alleen fysiek fitter, ook zorgt lichaamsbeweging ervoor dat we ons cognitieve vermogen behouden naarmate we ouder worden. Door per week drie keer een rondje van 30 á 45 minuten te wandelen, zorgen we al dat we onze mentale gesteldheid beschermen. Zo verkleinen we de kans op het krijgen van dementie. Bovendien heeft sporten een positief effect op ons hart en longen, maar ook onze balans en coördinatie gaan erop vooruit.

Shop je sportoutfit

Billabong
DE BIJENKORF
€70,-

Nike
DE BIJENKORF
€35,-

Josh V
JOSH V
€39,99

Asics
SARENZA
€61,70

Adidas
WEHKAMP
84,95 34,95

Nike
OTTO
€119,95

✰ Shop meer sport gear in de STYLETODAY shop ✰

LEES OOK:

In de hitte hardlopen? Hier moet je op letten
Science says: sporten maakt gelukkig
Must try: Party Spinning

Bron: Women’s Health | Beeld: Unsplash