10 Tips voor een gezond en haalbaar dieet

Zodra de winter voorbij is en we weten dat we (nog maar) zo’n zes maanden hebben om in shape te komen voor we in bikini het strand trotseren, vinden we het hoog tijd voor een dieet. Een strenge, want na al die feestdagen en lekkernijen moeten we behoorlijk dimmen wat onze eetgewoontes betreft. Ook al geloof ik niet in shakes of andere heftige diëten waarbij je van vast voedsel overgaat op sapjes, toch lijken dit soort diëten het best te werken. In ieder geval, op korte termijn. Eerlijk is eerlijk: ergens weten we allemaal waar de kilootjes vandaan komen en dat ‘tijd’ en ‘haalbaar’ de keywords zijn voor een gezond dieet.

Een aantal onderzoekers aan de Bond University doken eens wat dieper in het onderwerp ‘diëten’ en kwamen met tien tips die helpen op een gezond gewicht te komen en belangrijker: te blijven.

#1 Routine is key

Een routine vinden in je eetpatroon is een van de belangrijkste onderdelen van een gezond en haalbaar dieet. Eet niet alleen als je zin hebt in eten, maar bouw een gezonde routine in de tijden waarop je eet. Zo krijg je controle op wat en wanneer je eet.

#2 Vermijd vetten

Of in ieder geval: vermijd ongezonde vetten. Probeer van gefrituurde snacks af te blijven en vermijd zoveel mogelijk verwerkt voedsel. Ga voor verse producten met gezonde vetten, zoals avocado, olijfolie, vis, noten en zaden.

#3 Wandelen

Veel mensen denken dat diëten en afvallen automatisch samengaan met uren in de sportschool spenderen. De wetenschap heeft nieuws voor je: dat is helemaal niet nodig. Volgens het onderzoek zou je ongeveer 10.000 stappen per dag moeten maken en proberen over het algemeen meer te bewegen. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, stap een bushalte eerder uit of parkeer je auto wat verder weg.

#4 Gezonde snacks

Krijg je last van cravings? Probeer dan bewust te kiezen en ga voor een gezonde snack. Denk bijvoorbeeld aan een stuk fruit, groenten of een handje ongezouten noten en laat de koekjes, chips en chocolade staan.

#5 Lees etiketten

De etiketten die op voedingsmiddelen zitten, zijn vaak erg ingewikkeld. Er staan een heleboel stofjes en nummers op die jou eigenlijk vrij weinig zeggen. Zo zijn er 35 verschillende benamingen voor suiker. Leer dit soort stoffen herkennen en kies voor zoveel mogelijk pure verse voeding.

#6 Controleer porties

Dit is vooral belangrijk als het gaat op koolhydraten en proteïnen. Volgens het onderzoek zou je eerst (veel) groenten moeten opscheppen, zodat er minder plek overblijft voor je portie koolhydraten en/of proteïnen.

#7 Sta op, sta op

Heb jij een baan waarbij je vooral achter een bureau zit, dan zul je op een dag nauwelijks staan. Probeer toch minstens tien minuten per uur te staan of rond te wandelen. Maak bijvoorbeeld een extra rondje naar het toilet of haal je koffie bij de koffiecorner verderop.

#8 Focus op drinken

We tellen vooral de calorieën die we via voedsel naar binnenwerken, maar vergeten vaak de drankjes die we drinken. Denk dan niet alleen aan fruitsappen, koffie, frisdrank en alcohol, maar tel ook die gezonde smoothies en kokoswater. Probeer vooral veel (kraan)water te drinken.

#9 Eet bewust

Klinkt logisch, is het niet altijd. We eten regelmatig onbewust calorieën terwijl we met iets anders bezig zijn. Ga daarom bewust zitten voor je eten, kauw goed en eet niet terwijl je voor een computer of televisie zit.

#10 Groenten en fruit

Afwegen of meten is wat overdreven, maar zorg dat je minstens vijf porties/stuks groenten en fruit per dag eet. Handige truc: voeg aan iedere maaltijd groenten en/of fruit toe.

Shop je sportoutfit

Nike
OTTO
€39,95

Nike
OTTO
€39,95

Nike
OTTO
€189,95

Reebok
OTTO
€34,95

Varley
DE BIJENKORF
90,- 45,-

Stanno
WEHKAMP
14,99 11,95

✰ Shop meer gym wear in de STYLETODAY shop ✰

LEES OOK:

Science says: afvallen door gin
Oh my! Er bestaat nu chocolade yoga
Broccoli: de enige echte powergroente

Bron: Feeling | Beeld: Unsplash