12 x verrassende foods die je helpen bij afvallen

header

Open een willekeurig dieetboek en de kans is groot dat je foods als eieren, Griekse yoghurt, boerenkool, appel en kipfilet tegen komt. Perfect wanneer je een paar kilo’s kwijt wilt, maar laten we eerlijk wezen: na een tijdje wordt het toch écht een beetje saai. Gelukkig zijn er ook een heleboel voedingsmiddelen die misschien niet zo bekend staan om hun afslankende werking, maar die in principe – net als bovenstaande voedingsmiddelen – evenveel helpen bij het remmen van eetlust, je metabolisme een boost geven én ervoor zorgen dat je geen kilo’s aankomt. Van popcorn tot chocolade: déze foods helpen je bij afvallen.

#1: Popcorn

Je hoeft je movienights voortaan niet meer te skippen als je op dieet bent. Popcorn is natuurlijk maïs en bestaat dus uit volkoren, wat je spijsvertering soepel laat verlopen. Omdat popcorn plantaardig is speelt het ook een rol in het bevorderen van de darmflora. Tip: maak zelf popcorn en ‘pop’ de maïs in kokosolie. Wil je écht voor gezond zijn, skip dan het zout en de suiker.

#2: Koffie

Een kopje koffie in de ochtend is een goede bron van antioxidanten dat heel wat voordelen met zich meebrengt – van het beschermen van je hersenen tot het verlagen van het risico op mondkanker. Bovendien helpt koffie bij het remmen van je eetlust. Let wel op met het toevoegen van melk en suiker, wat de bovengenoemde voordelen teniet doet.

#3: Azijn

Azijn helpt je bij het in toom houden van je eetlust én het houdt je bloedsuikerspiegel op pijl. Bovendien is het een fijne smaaktoevoeging zonder extra calorieën. Minpuntje: omdat azijn erg zuur is, kan het je mond, keel of spijsvertering irriteren. Werk dus met kleine hoeveelheden voor je een fles azijn in je salade gooit.

#4: Notenpasta

Pindakaas en amandelpasta zitten bomvol vezels, eiwitten en gezonde vetten – een killer combo die je langer het gevoel geeft dat je vol zit, omdat je lichaam er langer over doet om het te verwerken. Zorg er wel voor dat je een suikervrije variant kiest (de ingrediëntenlijst hoeft in principe alleen te bestaan uit noten en misschien zout). Een perfect tussendoortje is bijvoorbeeld stukjes appel met pindakaas. Ook al zijn notenpasta’s niet de meest caloriearme producten, ze zijn enorm voedzaam (zeker pre-workout!) én heel erg lekker.

#5: Komijn

Komijn is een kruid dat volgens onderzoek helpt bij het verliezen van gewicht, je (slechte) cholesterol vermindert én je spijsvertering verbetert. Bovendien is komijn een goede bron van ijzer, wat weer een essentiële stof is voor het transporteren van zuurstof en je energielevel een boost geeft.

#6: Pasta

Pasta (vooral noodles) zijn een gezonde keuze omdat je een heel verzadigd gevoel geven – als je de volkoren of spelt variant kiest, tenminste. ‘Normale’ pasta’s daarentegen bestaan vooral uit snelle koolhydraten waardoor je al snel weer honger krijgt. Probeer verder vooral dikke en romige sauzen te vermijden, maar kies juist een tomatensaus met kruiden. Dit zit vol antioxidanten én is laag in calorieën: win-win!

#7: Chocola

Pure chocola is goed voor je, dat weet inmiddels iedereen.  Vooral door de goede vetten heb je snel een verzadigd gevoel én vermindert het je sugar cravings. Af en toe een glaasje rode wijn met een blokje pure chocolade is dus zo slecht nog niet.

#8: Zwarte peper

Deze specerij is een echte fat-fighter: een onderdeel van zwarte peper is namelijk piperine, wat de vorming van vet cellen tegengaat. Dat betekent niet dat je met zwarte peper kilo’s gewicht verliest, maar zwarte peper aan je maaltijden toevoegen – zeker in plaats van zout – is zeker goed voor je. Kies het liefst voor een variant die je nog zelf moet malen, om de goede eigenschappen van de peper zoveel mogelijk in tact te houden.

#9: Kippensoep

Kippensoep zit bomvol groenten waar je een verzadigd gevoel van krijgt én het is laag in calorieën. Skip wel de (witte) noodles, omdat die voor een piek in je bloedsuikerspiegel zorgen.

#10: Gedroogde pruimen

Deze zitten vol met vezels waardoor je langer het gevoel hebt dat je vol zit. Gedroogde pruimen zijn ook nog eens een heerlijke snack voor tussendoor!

#11: Watermeloen

Behalve dat dit zomerse fruit laag is in calorieën, zit er niet zoveel suiker in als je denkt. Ook bevat watermeloen citrulline, een aminozuur dat de doorbloeding in je lichaam verbetert en vermoeidheid tegengaat. Met andere woorden: je hebt meer energie tijdens pittige work-outs én tijdens stressvolle dagen.

#12: Boekweit

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is boekweit niet een graansoort, maar een gluten-vrij zaad. Het staat bekend om de vele antioxidanten, vezels en eiwitten die erin zitten – wat er wederom voor zorgt dat je lang vol zit. Ga bijvoorbeeld voor boekweit grutten: heerlijk met een beetje honing.

Bron: cosmopolitan Beeld: Pinterest