8 Tips om gezond af te vallen

tips om gezond af te vallen

Als het om ons lichaam gaat, wil bijna iedereen wel wat kilootjes kwijt. Gelukkig weten de meesten van ons dat diëten een verspilling van tijd is en zelfs schadelijk kan zijn voor het lichaam. Vandaag deel ik mijn tips die je kunt toepassen om op een gezonde manier af te vallen en tevens gezonder te leven.Ik geloof er namelijk heilig in dat een gezond lichaam, een lichaam met een slanke taille is.

De volgende tips zijn geen tijdelijke regels. Probeer je zo vaak mogelijk hieraan te houden en je zult een enorm verschil merken in hoe je je voelt en hoe je eruit ziet.

 – Slaap –

Een korte nachtrust kan je gewicht aanzienlijk beïnvloeden. Als je niet voldoende slaapt, snoep je veel meer. Sporten terwijl je doodmoe bent is ook niet zo een goed idee. Duik liever even in bed voor een dutje. Niet voldoende slapen, is namelijk een perfect recept voor gewichtstoename. Je voelt je moe en dus eet je meer om je energieker te voelen. Vaak zijn dat suikerhoudende producten. Voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel. Slaap is dus erg belangrijk. Naar mijn mening net zo belangrijk als lichaamsbeweging en voeding. Als je structureel te weinig slaapt, werken je hersenen totaal anders. Je neemt andere (meer impulsmatige) beslissingen, bent geneigd laat op de avond te eten, kiest sneller voor ongezonder eten en grotere porties. Kortom, slaap is als voeding voor de hersenen. De meeste mensen hebben tussen de 7 en 9 uur per nacht nodig om gezond en slank te blijven/worden.

– Ontgift –

Oh nee, detoxen?! Geen zorgen. Ik ga nu niet zeggen dat je aan een sap kuur moet om af te vallen. Sterker nog, dat zou ik op basis van deze motieven afraden. Waar ik je wel op wil wijzen zijn de magische uren in de ochtend. Ons lichaam is fantastisch bezig als we slapen. Hoe slecht je ook hebt gegeten, je lichaam zal nacht na nacht een poging doen om zich te ontdoen van afvalstoffen. Als we in de ochtend opstaan, gaat dit proces door. Het is dus niet zo slim om dit abrupt te doorbreken met een zware maaltijd. In tegendeel! Maak hier gebruik van! We maken in de ochtend ontzettend veel verteringsstappen aan om alles netjes op te ruimen. En dat willen we! Een schoon lichaam met een platte buik. Dus sta je eigen lichaam niet in de weg en sta op met een glas lauw warm water met citroen en licht te verteren voeding zoals fruit. Smoothies zijn helemaal geweldig, aangezien deze al ‘’voorgekauwd’’ zijn en dit betekent nog minder werk voor ons lichaam en meer focus op het ontgiften.

– Hydrateer je lichaam –

Het drinken van water helpt bij het stimuleren van je stofwisseling, reinigt je lichaam van afvalstoffen en fungeert als een eetlustremmer. Ook helpt water je lichaam juist te stoppen met het vasthouden van water, waardoor je net die extra paar kilootjes (vocht) kunt afvallen.

– Blijf uit de buurt van suiker –

Hoe goed je ook eet, als je nog steeds snackt met suiker (bewerkte geraffineerde suikers) dan zul je maar lastig kunnen afvallen. Suiker geeft ons rimpels, maakt ons ernstig ziek en werkt als een vetbom in ons lichaam. Ren weg van suiker en haal het niet in huis. Er zijn genoeg andere opties, zoals energie balletjes of deze brownies.

– Word vriendjes met goede koolhydraten –

Ik krijg altijd de kriebels als ik iemand hoor zeggen dat ze minder koolhydraten eten om af te vallen. Meestal zijn ze na een paar dagen al chagrijnig en moe. Niet zo gek. Ons brein en ons lichaam heeft goede koolhydraten nodig, zoals fruit. Je houdt je koolhydraat arm dieet wellicht een maandje vol en wellicht verlies je ook gewicht, maar of dit levenslang zal zijn en of je hier happy, energiek en gezond van wordt is maar de vraag.

– Kauw –

De vertering van voedsel speelt zich niet alleen af in de darmen. Het begint al in de mond met ons speeksel en tanden. Een goede vertering is ontzettend belangrijk als we gezond en slank willen zijn. Als je te snel eet, en dus te weinig kauwt, slik je teveel lucht in en wordt je voeding niet goed verteert en gaat gisten. Het gevolg? Een opgeblazen buik. Als je heel snel eet, zul je natuurlijk ook meer eten. Ook is het zonde om je voeding niet ten volle te benutten. Het gaat namelijk rechtstreeks je darmen in zonder dat je lichaam de kans heeft om alle vitaminen en mineralen op te nemen. Zonde!

– Beweeg –

Ineens heel veel aan cardio gaan doen lijkt wellicht de beste idee als je wilt afvallen, maar vaak heeft dit weinig effect op de lange termijn. Ineens heel intensief trainen wordt door je lichaam als stressvol ervaren en het lichaam kan dan de neiging hebben om juist niet af te vallen. Beter is het om kracht oefeningen te doen en veel te lopen. 10.00 stappen per dag is perfect en heel leuk om bij te houden!

– Relax –

Af en toe stress is helemaal niet erg en zelf goed voor ons, maar chronische stress gaat samen met een toename van de eetlust. Emotioneel eten is het gevolg, maar ook praktisch gezien zijn we minder snel geneigd een gezonde maaltijd te maken wanneer we gestrest zijn. Daarnaast reageren onze hormonen ook sterk op stress en dit duurt langer dan je denkt. Allemaal met als gevolg dat we ongezondere keuzes maken, ons lichaam zuiniger met energie omgaat (overlevingsstand) en onze hormonen (cortisol) zorgen er ook nog eens voor dat we meer honger hebben.

Dit zijn slechts enkele tips van mij om gezond af te vallen. Een gezond lichaam gaat boven alles en gelukkig is een gezond lichaam, een slank lichaam. Wil je meer tips over gezond leven en afvallen? Neem dan een kijkje op mijn blog.

Relax en geniet van je zomer!