Afvallen, met deze tips lukt het wel!

b22a81740ab8a882354b2f02848ab834

“Ik sport 3-4 keer per week en eet weinig calorieën, toch val ik niet af! Hoe kan dit?”
Bovenstaande vraag zie ik vaak voorbij komen in facebookgroepen waar vrouwen elkaar steunen met afvallen en trainen. Ondanks dat je supergoed je best doet, lukt het toch niet om af te vallen. Hoe dat komt, leg ik je hier uit.

Geloof niet in magische manieren om af te vallen

De enige manier om af te vallen is om minder calorieën binnen te krijgen dan dat je verbruikt. Geloof niet in afvalshakes, pillen of magische abtrainers. Het zijn dure producten die je echt niet verder gaan helpen als je wilt afvallen.

Het belangrijkste is dat je een goede inschatting maakt van de calorieën die je verbruikt op een dag met de formule die ik beschreef in mijn blog calorieën tellen of juist niet . Vervolgens haal je 10% van je calorieën af, daarmee creëer je een calorietekort. Dat gaat ervoor zorgen dat je afvalt.

ALLES wegen en tellen

Als je weet hoeveel calorieën je per dag mag eten, is het erg belangrijk dat je nauwkeurig gaat bijhouden hoeveel je binnenkrijgt. Het beste is om een keukenweegschaal te gebruiken en echt alles te wegen. Via een app als Myfitnesspal kan je goed bijhouden hoeveel calorieën je dan binnenkrijgt. Zorg dat je echt alles meetelt! Dus ook dat koekje bij je cappuccino in de vergadering van 11 uur. Vaak vergeten we namelijk onze kleine snaaimomentjes mee te nemen en krijgen we dus meer calorieën binnen dan we bijhouden! Wees dus streng voor jezelf.

Vooruit plannen

Mealpreppen is hip, maar hoe werkt dat? Het is eigenlijk heel simpel: je plant vooruit wat je gaat eten op een dag en maakt dat eten van tevoren klaar. Je gaat minder snel de fout in omdat je eten al is gemaakt en je over de hoeveelheden hebt nagedacht. Wat ook handig is, is dat je van te voren je calorieën al verdeelt over je dag. Ik vind het zelf heel prettig om altijd twee tussendoortjes in te plannen. Daarmee vermijd ik een hongergevoel en word ik niet verleid uit de droppot te gaan snaaien. Je eten vooruit plannen en thuis voorbereiden is dus superhandig!

Dubbel tellen

Je mag vandaag 1920 calorieën, maar je hebt gesport en volgens de crosstrainer 300 calorieën verbrand. En nu wordt het gevaarlijk: veel dames denken dan namelijk dat ze meer kunnen eten omdat ze hebben gesport, dit is echter niet zo!Als je jouw calorieverbruik berekent hou je namelijk al rekening met je activiteitsniveau! Als je dan ook nog eens je eraf getrainde calorieën optelt bij het aantal calorieën dat je mag tel je dus eigenlijk dubbel. Dit is een veel gemaakte fout! Let daar dus bij op!

Extra bewegen

Het aantal calorieën dat je binnenkrijgt is bepalend voor het afvallen, maar mocht je nu een extra steuntje in de rug willen, beweeg dan meer! Hier wat tips:

  • Heb je een kantoorbaan? Zorg dan dat je iedere 45 minuten even gaat staan en een wandeling maakt (kan je gelijk even pluspunten scoren door iedere keer koffie te halen voor je collega’s).
  • Shake it off, met een wild dansje door je woonkamer op Taylor Swift.
  • Doe squats en lunges terwijl je in de wachtrij staat van de klantenservicelijn.
  • Wandel ’s avonds een blokje om i.p.v. voor de tv te hangen.
  • Download apps die je uitdagen om te bewegen zoals de 7 Minute workout Seven app.

Beeld: Pinterest