Goede voornemens waarmaken: Gezonder eten zonder moeite

gezonder eten

Januari is al even bezig, hoog tijd om aan die goede voornemens te beginnen. De grootste reden dat je goede voornemens om gezonder te leven ieder jaar mislukken is omdat je het veel te groot wilt aanpakken. Gezonder eten doe je al met een paar kleine aanpassingen.

>> Lees ook: Vet verbranden door wijn te drinken? Yes please!

#1. Courgette

Spaghetti, salade, taco’s.. je kan vrijwel alles inwisselen voor courgette. Het smaakt echt niet heel anders (echt!), maar je hebt veel minder dat vieze, volle gevoel dat je hebt na het eten van te veel pasta. Try it out!

#2. Kleinere borden

Je brein denkt automatisch dat je je bord moet vullen, zonder er goed over na te denken hoe groot je bord eigenlijk is. Ga eens voor een kleiner bord of kommetje. Hierdoor schep je veel minder op, maar krijg je toch genoeg binnen.

#3. Water, water, water

Je grijpt vrij makkelijk naar frisdrank, maar probeer eens een glas water te pakken. Neem overal een fles water mee naar toe en drink voor het eten ook twee glazen water. Het gebeurt vaak dat je hersenen denken dat je honger hebt, maar eigenlijk heb je gewoon vocht nodig.

>> Lees ook:

#4. Frozen

Nee, niet de Disneyfilm Frozen, maar groenten en fruit uit de koeling. Verse producten zijn vaak een stuk duurder en duren langer om klaar te maken. Groenten en fruit uit de koeling zijn net zo vers én het kost vaak veel minder moeite om het klaar te maken. Win-win!

#5. Begin met groenten en fruit

Het maakt niet uit welke maaltijd, begin altijd eerst met het eten van groenten en fruit en zorg dat de helft van je bord hier vol mee ligt. De rest vul je met proteïne en koolhydraten, maar doordat je al groenten en fruit hebt gegeten, eet je minder van minder ongezond voedsel.

#6. Omarm stoofpot

Stoofpot is geweldig, want je kunt er van alles in doen en het blijft gezond én lekker. Gooi al je overgebleven groenten in een pan en een paar uur later heb je een heerlijke maaltijd. Hoe makkelijk kan het zijn?!

#7. Gezonde snacks

We hebben het allemaal al eens gedaan; je hebt jezelf voorgenomen de dag gezond door te komen, maar rond een uur of 3 heb je zo’n trek dat je pakt wat er in de buurt ligt. Meestal is dat chocolade of iets anders ongezonds. Probeer gezonde snacks zoals noten, gedroogd of vers fruit altijd in je tas te hebben, maar zorg wel dat je het echt lekker vindt. Anders grijp je alsnog naar de ongezonde snacks.

#8. Neem rustig de tijd voor elke maaltijd

Probeer te focussen op je eten, zo merk je sneller of je vol zit (of niet) en appreciate je het eten meer. Door rustig te eten krijgen je hersenen de tijd om te verwerken dat je vol zit en eet je dus minder.

>> Lees ook: Zoveel calorieën verbrand je per sport

Bron: CareerGirlDaily Beeld: Pinterest