Last-minute: zo val je af zonder veel inspanning

Spotlight-afvallen-

Het nieuwe jaar is ingeluid en na al het lekkere eten, geborrel en korte slaapuurtjes wil je het anders aanpakken. Je staat voor de spiegel om alvast je partylook voor een nieuw feestje klaar te maken en je denkt: “ Mmm, die geweldige jurk zit nu toch iets minder lekker.” Met deze paar simpele tips pas jij in no time weer je jurk zonder al te gek veel inspanning.

Dagboek

Een dagboek voor meisjes van twaalf jaar? Nee, ook jij houdt vanaf nu een dagboek bij en schrijft alles op wat je per dag eet. Veel mensen denken dat het niet werkt maar door het opschrijven van je eetgewoontes en ‘habits’ ben je bewuster van wat je eet.

Koolhydraten

Probeer een week minder koolhydraten, brood, aardappelen en zetmeel te eten en je zult zien dat je buik en je lichaam minder ‘opgeblazen’ aanvoelt. Veel mensen hebben meerdere graan- en tarwemomenten per dag en al een paar uitsluiten geeft snel resultaat. Ben je bang voor een hongergevoel? Noten en eiwitten zijn heel belangrijk en zijn goede en gezonde ‘vullers’.

Slechte combi: Fruit + eiwitten of zetmeel

Fruit bevat suikers (enkelvoudige koolhydraten) dat redelijk snel verteerd wordt door je darmen. Maar dit verandert wanneer je fruit combineert met bijvoorbeeld eieren. Ai! Ook fruit na een maaltijd als toetje is niet goed. Het fruit blijft net zo lang in je darmen totdat alle eiwitten zijn afgebroken en verteerd. Resultaat? Een opgezwollen buik. En dat wil je vermijden.

Water

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: water, water, water. Drink voordat je gaat eten een glas water en na het eten. Zo heb je een voller gevoel en ga je niet overeten. Drink ook een glas lauw water als je ‘s ochtends opstaat . Dit brengt je lichaam meteen op gang en je afvalstoffen verdwijnen sneller uit je lichaam. Lekker opgeruimd!

Calorieën tellen

Het klinkt misschien ouderwets maar calorieën tellen helpt. Je bent op deze manier bewuster van wat je eet en hoeveel calorieën een maaltijd of een snack bevat. Sommige maaltijden lijken slank maar zijn verborgen dikmakers.

Ontbijt

Niet eten is heel slecht voor je dus begin daar niet aan. Een stevig ontbijt daarentegen geeft je lichaam een boost. En nee, probeer niet te denken in pannekoekjes en yoghurt, maar een goed gevuld ontbijt met eieren (omelet), tomaat en komkommer.

Ontbijt