Deze dingen moet je doen vóórdat je op de weegschaal stapt

weegschaal

Oké, op de weegschaal staan is voor veel van ons niet bepaald onze meest favoriete bezigheid. Maar jeetje, het wordt pas écht frustrerend als je na een lange periode afvallen, gezond eten en bewegen op de weegschaal gaat staan, om er vervolgens achter te komen dat er nauwelijks wat van je gewicht af is. Balen. Maar wist je dat er meerdere factoren zijn die het getalletje op de weegschaal kunnen beïnvloeden? Dankzij deze pre-scale routine tips voorkom je dit vervelende scenario als je de volgende keer op de weegschaal stapt en zul je zien dat gewicht verliezen helemaal niet zo moeilijk is. Let’s go!

Deze dingen moet je doen voor je op de weegschaal stapt

#1. Weeg niet te vaak!

Een grote valkuil is het té vaak op de weegschaal willen stappen. Je wordt er niet blij van en daarnaast heb je er ook nog eens helemaal niets aan. Voor de beste vergelijking kun je jezelf het best één keer per week wegen. Op vrijdag bijvoorbeeld, aangezien de kans groot is dat je op die dag minder weegt dan op maandag (want ja, weekend is voor alcohol, pizza en snacks). Voor de gulle middenweg kies je voor woensdag.

#2. Vermijd zout

Zout zorgt ervoor dat je lichaam vocht vasthoudt, hierdoor kan het getal op de weegschaal oplopen. Misschien gaat het bij sommige over een paar honderd gram, maar bij mensen die er gevoelig voor zijn, kan het tot wel anderhalve kilo schelen! Dus: zorg dat je de avond voor je weegmoment van de zoute nootjes en chips afblijft.

#3. Ga eerst plassen en weeg jezelf zonder kleding

Oké, is niet zo verrassend, maar om het beste beeld te krijgen van je gewicht, kun je het best zonder kleren op de weegschaal gaan staan. Ook kun je vooraf beter een bezoekje aan het toilet brengen. Weeg je bijvoorbeeld ’s ochtends als je net wakker bent, dan is je maag nog helemaal leeg. Vind je het iets te veel van het goede zo op de vroege morgen? Doe het dan na het sporten.

#4. Sta stil bij wat er in je lichaam gebeurt

Niet alleen voedsel kan je gewicht beïnvloeden, hormonen doen dat ook. Zo kun je in de week voordat je ongesteld moet worden wel een kilo zwaarder zijn. Andere factoren, zoals reizen met een vliegtuig, kunnen ervoor zorgen dat je ietwat uitdroogt en juist afvalt. Zo zie je maar!

#5. Kijk ook naar andere maten

Last but not least: spieren zijn zwaarder dan vet. En ja, dat is écht waar. Dat houdt dus in dat je niet altijd vooruitgang zult zien als het om je gewicht gaat. Daarnaast zijn er nog veel andere indicaties dat je een stuk gezonder bent geworden. Ben je fitter en sterker? Eet je meer groenten dan eerst? Zijn je bloedsuikerspiegel en je bloeddruk goed? Zit je lekker in je vel? Geloof ons, al deze dingen zijn een stuk belangrijker dan dat pietluttige getalletje op de weegschaal. Keep that in mind!

Sweat now, shine later!

Ivy Park
DE BIJENKORF
€55,00

Hunkemöller
HUNKEMÖLLER
€19,99

Reebok
DE BIJENKORF
€54,95

Nike
DE BIJENKORF
€130,00

Ivy Park
DE BIJENKORF
€56,00

Nike
WEHKAMP
€14,00

✰ Shop verder in de STYLETODAY shop 

 

LEES OOK:

5x de meest gemaakte fitness fouten
Food cravings? Dit kun je eraan doen!
Afvallen? Verhoog je stofwisseling met deze handige tips

Bron: Women’s Health | Beeld: Unsplash, Pexels