Eerste hulp bij griep! Van deze voedingsmiddelen knap je op

griep

Griep; de meeste mensen hebben er last van. In Nederland is er namelijk een griepepidemie. Hiervan is sprake als er meerdere weken achter elkaar, meer dan 51 mensen op de 100.000 inwoners zich met griepachtige verschijnselen melden bij de huisarts en daarnaast het virus wordt aangetroffen door de testen die worden uitgevoerd. Eten is waarschijnlijk het laatste waar je zin in hebt wanneer je getroffen bent door de griep. Toch kun je je beter gaan voelen wanneer je wel iets eet. Voedsel geeft je lichaam immers energie en dat kun je wel gebruiken om te herstellen. Om je een handje te helpen, hebben wij tien voedingsmiddelen op een rij gezet die je herstel bevorderen.

Dit kun je het beste eten als je griep hebt

#1 Knoflook

Knoflook geeft je immuunsysteem een enorme boost. Ook helpt het tegen luchtwegeninfecties. We horen je al denken: hallo slechte adem! Nee, je hoeft er natuurlijk niet hele stukken van te eten. Maak er iets lekker mee klaar of laat je verwennen met een lekkere maaltijd met knoflook.

#2 Bananen

Een banaan is machtig maar het zal niet snel verkeerd vallen. In zijn geheel, gepureerd of door een smoothie; een banaan is vaak het eerste dat artsen aanbevelen bij herstel na een buikgriep. Een groot voordeel is namelijk dat bananen een bron zijn aan vezels die goed werken tegen diarree. Ook helpen bananen bij misselijkheid vanwege de hoeveelheid calorieën en voedingstoffen, zoals kalium en zetmeel.

#3 Kippensoep

Waarschijnlijk heeft oma je al van jongs af aan vertelt dat je kippensoep moet eten als je ziek bent. En gelijk heeft ze! Soep en vooral de stoom van hete soep kan de symptomen van een verstopte neus en hoesten verlichten. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat kippensoep, op basis van bouillon, een ontstekende werking heeft. Met een extra pepertje of wat gember is de werking optimaal.

#4 Groene bladgroenten

Groene groentjes doen het goed! Ze zitten vol met vezels en voedingsstoffen die je nodig hebt als je griep hebt. Als je geen zin hebt om in de keuken te staan om een salade te maken, kun je altijd nog een groentesapje maken.

#5 Gember

Laatst deelden we al een artikel met jullie over de velen voordelen van gember. Naast het bestrijden van ontstekingen, is gember een middel dat buikpijn en misselijkheid helpt te verzachten

#6 Bouillon

Het drinken van bouillon is een fijne en voedzame manier om voldoende vocht binnen te krijgen. Ook werkt het als ontstoppend middel voor de neus.

#7 Yoghurt

Waarschijnlijk heb je totaal geen behoeften aan eten wanneer je griep hebt. Yoghurt is makkelijk te eten en een goede bron aan calorieën, eiwitten, vitamines en mineralen. In sommige soorten yoghurt zitten probiotica die ervoor kunnen zorgen dat je sneller herstelt.

#8 Avocado

Avocado’s zijn niet alleen super lekker; ze werken ook nog eens ontstekingsremmend en stimuleren het immuunsysteem. Dit komt door de hoeveelheid vitamines, mineralen en gezonde vetten die deze bijzondere vrucht bevat.

#9 Zalm

Zalm is één van de beste eiwitbronnen die je kunt eten wanneer je ziek bent. Ook bevat deze vissoort omega-3 vetzuren en vitamine D die je immuunsysteem versterkt.

#10 Geroosterd brood

Indien je maag niet veel kan hebben, is een geroosterd broodje het beste wat je kunt nemen. Heerlijk voor bij een kop kippensoep of bouillon.

Shop de leukste items!

Josh V
JOSH V
€169,99 85,00

Zizzi
NAVABI
€20,99

some,…
SOME,…
€34,99

Graceland
WEHKAMP
€34,99

Mango
WEHKAMP
 €39,99 29,99

Violet Hamden
HUDSON’S BAY
€69,00

✰ Shop verder in de STYLETODAY shop ✰

Bron: AVogel, Libelle, Gezondheidsnet, A Healthy Life | Beeld: Unsplash