Energieboost: 8x gezonde snacks waar je minder moe van wordt

We gaan richting het voorjaar. En dat betekent dat de dagen steeds een beetje langer worden, yay! Nu gaat het nog om seconden, maar het duurt niet lang meer voordat we na het avondeten het terras op kunnen, in de zon. Of in ieder geval, terwijl het nog licht is. De dagen die steeds een stukje langer worden, hebben een positieve invloed op het humeur van een mens. Tenminste, dat is wat ik merk bij mezelf. Op dit moment vertrek ik ’s morgens in het donker en zie ik aan het einde van de dag de zon ondergaan onderweg naar huis. Als ik dan eindelijk thuis ben, in het donker, heb ik vaak geen zin om nog van alles te ondernemen. Ik ga eten, spring onder de warme douche en nestel me op de bank met mijn favoriete serie. Nu we richting de zomertijd gaan, worden de dagen langer. ’s Avonds is het langer licht en dat zorgt ervoor dat ik me aan het einde van de dag minder moe voel en nog zin heb om na het douchen de deur uit te gaan. Volgens mij spreek ik voor een heleboel mensen als ik zeg dat we ons in de zomer fitter, energieker, vrolijker en over het algemeen minder moe voelen.

Naast cafeïne, bestaan er nog een aantal andere voedingsproducten die ervoor zorgen dat jij je fitter en energieker voelt.  Om je nog even door de laatste loodjes van de wintertijd te helpen, zet ik hieronder acht producten op een rijtje waardoor jij je minder moe voelt:

#1: Avocado

Ondertussen zijn we allemaal op de hoogte van het feit dat een avocado veel calorieën bevat. Minpuntje, maar een avocado is voor veel dingen juist heel gezond. Zo bestrijdt het een slechte cholesterol, helpt het je bloedstroom te verhogen en zorgt het dat je lijf en hersenen voedingsstoffen beter opnemen. Op die manier geeft een avocado je een energieboost.

#2 Appel

Net als veel andere fruitsoorten, zitten appels vol met het fruitsuiker fructose. En laat dat nou de favoriete energiebron van het lichaam zijn. Fructose zorgt dat je lichaam en hersenen voor een lange tijd energietoevoer krijgen. Van appels krijgen we dus energie. Daarnaast helpen ze onze honger te verminderen en redden ze ons van de cravings naar zoetigheid.

#3 Kiemgroenten

Ook kiemgroenten geven ons lichaam meer energie. Kiemgroenten zijn granen, zoals rijst en haver, die we doorkweken en laten ontkiemen. Door dat proces, is het voor ons lichaam makkelijker benodigde vitaminen op te nemen en te absorberen. Hierdoor komen meer vitaminen B en C vrij, die zorgen voor meer energie.

#4 Macadamia noten

Macadamia noten zijn een van de beste snacks om vermoeidheid te verslaan en honger tegen te gaan. De kleine tussendoortjes zijn dan wel hoog in calorieën, ze bevatten allerlei gezonde voedingsstoffen. Denk bijvoorbeeld aan eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten. Dit maakt de noten een bron van energie.

#5 Bosbessen

Niet alleen hebben blueberries een heerlijke smaak, ook zitten ze vol energie waarmee ze je hersenen een flinke boost geven. Bosbessen bevatten het stofje mangaan: een chemisch element dat we vaak aantreffen in mineralen. De stof speelt een belangrijke rol in verschillende stofwisselingsprocessen van het lichaam, waaronder het omzetten van koolhydraten in energie.

#6 Matcha

Matcha is de poeder die ontstaat als je hele theebladeren vermaalt. De groene poeder bevat alle gezonde stoffen uit het theeblad, zoals mineralen, antioxidanten en aminozuren. Anders dan bij koffie, absorbeert ons lichaam de cafeïne uit matcha erg langzaam. Dit zorgt dat de boost niet alleen een piek is, maar dat we ons langere tijd energieker voelen.

#7 Pure chocolade

Pure chocolade zorgt dat ons lichaam het stofje serotonine gaat produceren. Door het vrijkomen van dit stofje voelen we ons vrolijker en energieker. Daarnaast is pure chocolade rijk aan theobromine: een natuurlijke stof dat vergelijkbaar is met cafeïne.

#8 Boerenkool

Misschien niet iedereens favoriet, maar zeker een van de meest rijke voedingsbronnen op onze mooie aarde. Boerenkool zit vol vitamines en mineralen waarvan onze hersenen afhankelijk zijn. Ook is de groente een belangrijke bron van ijzer. Wanneer we een laag ijzergehalte in ons lichaam hebben, voelen we ons moe en uitgeput. Geen fan van Mr. Kale? Gooi het dan eens in de blender en mix het tot een gezonde smoothie!

LEES OOK:

Japanse noedelsalade met sesamdressing
Yes please: brownies in je brievenbus!
Afvallen was nog nooit zo makkelijk: volgens dit onderzoek verbrand je vet door in de zon te liggen

Bron: Cosmopolitan UK | Beeld: Unsplash

Energieboost: 8x gezonde snacks waar je minder moe van wordt

We gaan richting het voorjaar. En dat betekent dat de dagen steeds een beetje langer worden, yay! Nu gaat het nog om seconden, maar het duurt niet lang meer voordat we na het avondeten het terras op kunnen, in de zon. Of in ieder geval, terwijl het nog licht is. De dagen die steeds een stukje langer worden, hebben een positieve invloed op het humeur van een mens. Tenminste, dat is wat ik merk bij mezelf. Op dit moment vertrek ik ’s morgens in het donker en zie ik aan het einde van de dag de zon ondergaan onderweg naar huis. Als ik dan eindelijk thuis ben, in het donker, heb ik vaak geen zin om nog van alles te ondernemen. Ik ga eten, spring onder de warme douche en nestel me op de bank met mijn favoriete serie. Nu we richting de zomertijd gaan, worden de dagen langer. ’s Avonds is het langer licht en dat zorgt ervoor dat ik me aan het einde van de dag minder moe voel en nog zin heb om na het douchen de deur uit te gaan. Volgens mij spreek ik voor een heleboel mensen als ik zeg dat we ons in de zomer fitter, energieker, vrolijker en over het algemeen minder moe voelen.

Naast cafeïne, bestaan er nog een aantal andere voedingsproducten die ervoor zorgen dat jij je fitter en energieker voelt.  Om je nog even door de laatste loodjes van de wintertijd te helpen, zet ik hieronder acht producten op een rijtje waardoor jij je minder moe voelt:

#1: Avocado

Ondertussen zijn we allemaal op de hoogte van het feit dat een avocado veel calorieën bevat. Minpuntje, maar een avocado is voor veel dingen juist heel gezond. Zo bestrijdt het een slechte cholesterol, helpt het je bloedstroom te verhogen en zorgt het dat je lijf en hersenen voedingsstoffen beter opnemen. Op die manier geeft een avocado je een energieboost.

#2 Appel

Net als veel andere fruitsoorten, zitten appels vol met het fruitsuiker fructose. En laat dat nou de favoriete energiebron van het lichaam zijn. Fructose zorgt dat je lichaam en hersenen voor een lange tijd energietoevoer krijgen. Van appels krijgen we dus energie. Daarnaast helpen ze onze honger te verminderen en redden ze ons van de cravings naar zoetigheid.

#3 Kiemgroenten

Ook kiemgroenten geven ons lichaam meer energie. Kiemgroenten zijn granen, zoals rijst en haver, die we doorkweken en laten ontkiemen. Door dat proces, is het voor ons lichaam makkelijker benodigde vitaminen op te nemen en te absorberen. Hierdoor komen meer vitaminen B en C vrij, die zorgen voor meer energie.

#4 Macadamia noten

Macadamia noten zijn een van de beste snacks om vermoeidheid te verslaan en honger tegen te gaan. De kleine tussendoortjes zijn dan wel hoog in calorieën, ze bevatten allerlei gezonde voedingsstoffen. Denk bijvoorbeeld aan eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten. Dit maakt de noten een bron van energie.

#5 Bosbessen

Niet alleen hebben blueberries een heerlijke smaak, ook zitten ze vol energie waarmee ze je hersenen een flinke boost geven. Bosbessen bevatten het stofje mangaan: een chemisch element dat we vaak aantreffen in mineralen. De stof speelt een belangrijke rol in verschillende stofwisselingsprocessen van het lichaam, waaronder het omzetten van koolhydraten in energie.

#6 Matcha

Matcha is de poeder die ontstaat als je hele theebladeren vermaalt. De groene poeder bevat alle gezonde stoffen uit het theeblad, zoals mineralen, antioxidanten en aminozuren. Anders dan bij koffie, absorbeert ons lichaam de cafeïne uit matcha erg langzaam. Dit zorgt dat de boost niet alleen een piek is, maar dat we ons langere tijd energieker voelen.

#7 Pure chocolade

Pure chocolade zorgt dat ons lichaam het stofje serotonine gaat produceren. Door het vrijkomen van dit stofje voelen we ons vrolijker en energieker. Daarnaast is pure chocolade rijk aan theobromine: een natuurlijke stof dat vergelijkbaar is met cafeïne.

#8 Boerenkool

Misschien niet iedereens favoriet, maar zeker een van de meest rijke voedingsbronnen op onze mooie aarde. Boerenkool zit vol vitamines en mineralen waarvan onze hersenen afhankelijk zijn. Ook is de groente een belangrijke bron van ijzer. Wanneer we een laag ijzergehalte in ons lichaam hebben, voelen we ons moe en uitgeput. Geen fan van Mr. Kale? Gooi het dan eens in de blender en mix het tot een gezonde smoothie!

LEES OOK:

Japanse noedelsalade met sesamdressing
Yes please: brownies in je brievenbus!
Afvallen was nog nooit zo makkelijk: volgens dit onderzoek verbrand je vet door in de zon te liggen

Bron: Cosmopolitan UK | Beeld: Unsplash