Oh no! Smoothies zijn dus veel minder gezond dan we dachten

Pak je tissues er maar bij, want we hebben nieuws om van te huilen: smoothies zijn helemaal niet zo gezond. Ik hoor je denken: fruit is toch hartstikke gezond?! Dat is natuurlijk ook zo, maar er zitten ook veel suikers in fruit. En aangezien er in smoothies meer fruit zit dan je dagelijkse behoefte (twee à drie stuks), krijg je ook al die suikers binnen.

In het programma Over Eten deden Danira Boukhriss en Kobe Ilsen onderzoek naar de hoeveelheid suiker in smoothies. En wat blijkt? In een smoothie met tien aardbeien, één banaan, twee sinaasappels en twee appels zitten maar liefst 8,5 (!!!) suikerklontjes. Dat is nog meer dan in een glas cola, daar zitten er namelijk acht in.

Sugar, baby

In cola worden de suikers toegevoegd, maar dat het natuurlijke suikers zijn in je smoothie maakt niet uit. “Eenmaal in het lichaam doet die suiker hetzelfde als alle andere suikers,” vertelt professor Chantal Mathieu. Op zich zijn suikers niet heel slecht voor het lichaam, we hebben het zelfs nodig als bouwstof. Het is wél belangrijk hoe de suikers in het lichaam terecht komen.

Door fruit te mixen in een blender worden de vezels afgebroken. Hierdoor komen de suikers gelijk in je maag terecht, en vervolgens worden ze via de darmen in je bloed opgenomen. “Daar bouwt suiker zich op, waardoor je gaat verdikken en vet gaat opstapelen,” aldus professor Mathieu.

Gelukkig hoeven we niet helemaal met smoothies te stoppen, een groene smoothie is al een stuk gezonder. Ga voor een smoothie met selderij, komkommer, spinazie, limoen en één appel. Deze smoothie bevat namelijk ‘maar’ twee suikerklontjes.

LEES OOK:

Wait, what?! Bier drinken kan blijkbaar ook helpen bij afvallen
Op een rij: De lekkerste smoothie recepten
Versnel je stofwisseling met deze tips en val sneller af

Bron: Cosmopolitan NL | Beeld: Pinterest