Warning: ook van gezond eten kun je aankomen!

gezond eten

Gezonde voeding is hot: healthy is het nieuwe sexy. Persoonlijk juich ik het toe als mensen bewuste en gezonde keuzes maken. Maar als dit niet direct gepaard gaat met een strak en slank lichaam, raken mensen gefrustreerd. Als je wilt afvallen en een strak lijf je doel is komt er iets meer bij kijken dan gezond eten alleen. Ik zal je vertellen waarom.

Gezond eten

Mensen geven mij vaak verschillende redenen waarom ze willen overschakelen naar gezonde voeding of een dieet. Vaak gaat het om vitaliteit en meer energie, maar voor de meesten is het belangrijkste doel om er gewoon goed uit te zien. Vrouwen willen slank zijn met behoud van hun rondingen, mannen willen een gespierd torso. Vrouwen hoor je vaak klagen over hun buik, billen, armen en benen, mannen hebben meestal problemen met opgehoopt vet rond de buikstreek.

Niet helemaal waar

De media vertelt ons dat puur en gezond eten de ultieme oplossing is voor een slank en strak lichaam. Sorry, maar dat is niet helemaal waar. In de eerste plaats is gezond eten een wazig begrip waar een hoop misopvattingen over bestaan. Door gebrek aan kennis en verkeerde voorlichtingen eten mensen minder gezond dan ze denken. Voor mij bestaat gezond eten uit natuurlijke producten vol hoogwaardige voedingsstoffen. Betekent dat ook dat jij door zo te eten van je dikke buik of kont af komt? Nee, want van overmatig gezond eten kun je ook aankomen.

Patatje mayo

Hier komt de eerste wet van de thermodynamica om de hoek kijken, een natuurkundige wet die erop neerkomt dat energie nooit verloren gaat. Wat betekent dit voor voeding? Als je meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt kom je aan en als je meer energie verbruikt dan je binnenkrijgt slank je af. Echt, zo simpel is het. 

Wat betreft je lichaamsgewicht maakt het theoretisch  dus helemaal niet uit of de calorieën die je binnen krijgt afkomstig zijn uit een patatje mayo of een gezonde powerfood shake. In beide gevallen kom je aan als je meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig had voor die dag.

Creëer een calorietekort!

Zoals eerder aangegeven ben ik een groot voorstander van een gezond voedingspatroon gebaseerd op producten met hoogwaardige voedingsstoffen. En het spreekt vanzelf dat een salade meer voedingsstoffen bevat dan een gefrituurde snack. Maar om er goed uit te zien – ook naakt voor de spiegel – is gezond eten alleen niet voldoende.

De belangrijkste voorwaarde om af te slanken is het creëren van een calorietekort. Het maakt daarbij eigenlijk niet uit hoe gezond je eet. Er zijn genoeg mensen die ontzettend hun best doen om gezond te eten met als doel af te slanken, maar die in werkelijkheid geen grammetje lichaamsvet verliezen. De reden zou kunnen zijn dat ze nog steeds meer eten dan hun lichaam aan energie nodig heeft.

Nogmaals, het maakt voor het afslanken niet uit of je vegetarisch, gluten, suiker, lactose of koolhydraat-vrij eet. Als je structureel meer eet dan je verbruikt, kom je nog steeds aan!

Blueprint voor een gezond, slank en strak lichaam

Wat heb je dan nodig voor een slank en energiek lichaam? Ik zet de belangrijkste punten even voor je op een rijtje:

  • voldoende krachttraining gecombineerd met interval cardio;
  • de juiste hoeveelheid gezonde voeding die je lichaam nodig heeft, zowel voor brandstof als herstel;
  • zoek een manier om met stress om te gaan (het is onzin om te zeggen dat je stress moet vermijden, dat is in onze snelle maatschappij gewoon onmogelijk);
  • neem regelmatig massages die zorgen voor een goede doorbloeding, zodat afvalstoffen beter worden afgevoerd en je lichaam sneller herstelt;
  • eet vooral dingen die je lekker vindt, ook als dat niet onder de ‘gezonde’ noemer valt (maar let er wel op dat je niet meer eet dan je aan energie die dag gaat verbruiken);
  • drink voldoende water en/of kruidenthee, ongeveer 2 tot 3 liter per dag afhankelijk van je lengte en gewicht;
  • neem goedgekeurde supplementen als aanvulling op je voeding;
  • slaap voldoende (minimaal 8 uur);
  • als je de mogelijkheid hebt, neem dan ’s middags een powernap van 30 minuten, bijvoorbeeld tussen 15:00 en 16:00 uur;
  • laat regelmatig je voortgang meten door middel van een sporttest want “meten is weten”;
  • heb geduld, dat wat jij jezelf jaren verkeerd hebt aangeleerd kun je niet in een paar weken blijvend veranderen.

Als je de meeste van deze punten volgt garandeer ik je dat je met een big smile voor de spiegel zult staan – ook zonder kleding aan.

Ik zeg voel je sexy….

Lionel Eersteling,  grondlegger van BodyMentors de Premium Personal Training Club

It’s shopping time!

Adidas
WEHKAMP
€29,95

O’Neill
OUTDOORSUPPLY
€59,99

Adidas
DE BIJENKORF
€139,95 97,96

Björn Borg
WEHKAMP
€34,95 25,15

Nike
WEHKAMP
€35,0017,95 

Björn Borg
OUTDOORSUPPLY
€49,95

✰ Shop verder in de STYLETODAY shop ✰

Beeld: Unsplash