Gezond detoxen: 5 x tips

Spotlight-detoxen

Happy New Year! Als je denkt aan afvallen, gezonder leven en je lichaam te ‘ontgiften’ is het geheel veranderen van je leefstijl vrijwel noodzakelijk. Bij het denken hieraan zakt de moed je al snel in de schoenen, maar dit is niet nodig! Geen stress door diëten, dat is schadelijker dan ongezond eten.

Doe rustig aan: langzame verandering is uiteindelijk de beste manier om vooruitgang te boeken.  En met kleine stapjes kun je al een groot verschil maken, vandaag al!

Drink water

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: water is gezond! Zet overal waar een kraan is een glas neer. Zodra je het glas ziet, vul het en drink het leeg. Maak er de gewoonte van om bij bepaalde routines van de dag een glas water te drinken. Bijvoorbeeld vlak nadat je bent opgestaan, een plaspauze op werk, als je gaat koken. Drink bij voorkeur geen water uit plastic containers. De gifstoffen in deze containers lekken in het water.

Plannen wat je gaat eten

Door je drukke sociale leven ben je soms sneller geneigd een snack of een kant-en-klaarmaaltijd te eten. Bedenk aan het begin van de week wat je gaat eten en haal in een keer boodschappen. Plan de bereidingstijd in en ga aan de slag bij thuiskomst. Zie het ook als ontspanning! Als je er steeds meer de gewoonte van maakt om vooruit te denken qua eten (inch, diner) wordt de verleiding van een snelle ongezonde hap kleiner.

Sauna

Als je naar de sportschool gaat en er is een sauna? Gebruik hem. De hitte doodt vele ziektekiemen en bacteriën op je lichaam. Een turks stoombad doodt bovendien de bacteriën op je huid en opent je poriën, zodat giftige stoffen je lichaam kunnen verlaten.

Kunstmatige stoffen

Er is steeds meer bekend over de effecten die kunstmatige stoffen op je lichaam hebben. Zoetstoffen zoals aspartaam en de smaakversterker E621 zijn hulpstoffen die zeer discutabel zijn. Lees eens een etiket met de ingrediëntenlijst op een voedingsproduct.  Je zult versteld staan van alle schadelijke stoffen die toegevoegd worden.

Superfoods met ontgiftende werking

Broccoli: ontgift de lever en bestrijdt kankerverwekkende stoffen.

Citroen: ontgift en reinigt het darmkanaal en brengt de zuurtegraad in balans.

Koriander: ontgift en vermindert het kwik in je lichaam.

Pruimen: reinigen je darmen en voorkomt constipatie.

Knoflook en ui: stimuleren de lever om reinigende enzymen te produceren.

Groene thee: zit vol antioxidanten die je leverfunctie op peil houden en spoelt giftige resten uit je lichaam

Zaden en noten: zijn makkelijk te verteren, eet regelmatig lijnzaad, pompoenzaad, amandelen, walnoten, sesamzaad en zonnebloempitten. Vermijd echter pasta’s gemaakt van noten, zoals pindakaas.

Omega-3 vetten zoals in avocado, eerste persing olijfolie en lijnzaadolie geven een olielaagje aan de darmen. Dit laagje neemt giftige stoffen op die dan het lichaam verlaten.

Artisjokken verhogen de galproductie, reinigen en beschermen de lever en hebben een reinigend effect op de nieren.

Bosbessen zijn een weldaad voor je darmen en hersens, en bevatten veel antioxidanten.

Model eating grapes

Beeld: Imaxtree/ Pinterest