Health: eet jezelf mooi

2cd7a248dbfa6d2d1e1a055883aa7c0b

Het is vrijdag en vandaag geef ik je mijn Model Workout tips and tricks omtrent voeding dat aansluit op de Stylechallenge2016. Vandaag ga ik het hebben over groente en fruit want als je ergens mooi van wordt dan is het wel groente en fruit!

Groenten en fruit is het meest essentiële voedsel dat ons lichaam nodig heeft, onze huid en haar mooi maakt en onze cellen optimaal laat functioneren!  Groenten en fruit zijn vitaminebommen die ons beschermen tegen ziektes. Fruit levert energie in de meeste efficiënte vorm voor ons lichaam en antioxidanten om het verouderingsproces tegen te gaan. Behalve dat groenten en fruit veel schoonheidsmineralen bevatten, hebben ze ook ontzettend veel vezels. Vezels zorgen voor een voldaan gevoel en spoelen de giftige stoffen en ‘rotzooi’ uit ons lichaam.

Hoeveel groenten en fruit moet je dan dagelijks eten?

Eet zoveel mogelijk! Met twee ons groente en twee stuks fruit kom je er niet. De meeste van ons zijn niet gewend aan het idee om veel groenten en fruit te eten maar als we de anatomie van onze darmen en ons gebit bekijken wordt duidelijk dat we eigenlijk voornamelijk groenten- en-fruiteters zijn.

Kies voor biologische, verse en zoveel mogelijk lokale groenten en fruit. Wanneer dit niet mogelijk is kies dan voor (biologische) diepvries.Eet groenten rauw, kort gekookt, gestoomd of gegrild. Laat minimaal de helft van je dagelijkse groenten uit rauwe groenten bestaan. Hierin zitten de meeste vitaminen, mineralen en enzymen die anders worden vernietigd door verhitting.Kiemen, zoals alfalfa, tuinkers of broccoli kiemen, zijn de pareltjes van onze voeding. Voeg een handje toe aan een salade, op een boterham of als topping op een kom soep.

Dus bij deze een Mean Green Recap

Eet dagelijks minimaal 2 porties groente en 2 stuks fruit. Zorg bij elke maaltijd (ook tussendoortjes) voor een portie groente (minimaal ½ bord vol) en/of een stuk fruit. Probeer de dag te beginnen met een groene smoothie of een fruitsalade.

Maximaal; Begin elke maaltijd met een stuk fruit, na een ½ uur gevolgd door de maaltijd met als grootste bestanddeel groente

Makkie toch? Wil je meer voedingstips of wil je meer gezonde recepten check dan mijn blog Model Workout en alvast een fijn weekend allemaal!

xoxo

Paultje Column