Het geheim van Okinawa: 10 simpele leefregels om slank te blijven

okinawa

“Slank en gezond blijven op latere leeftijd is iets wat we bij Holistik allemaal willen en belangrijk vinden. Vandaar dat we regelmatig de eetgewoontes van andere culturen onder de loep nemen om te kijken wat we van hen kunnen leren. Japan is daarbij een grote inspiratiebron”. – Karlijn van Holistik.

De Japanse eilandengroep Okinawa wordt gekenmerkt door de hoogste levensverwachting ter wereld. De Okinawanen worden echter niet alleen heel oud (gemiddeld 81,2 jaar) maar blijven óók nog eens super slank.

Hoe doen ze dat?

De gemiddelde BMI (Body Mass Index) van een Okinawaan is 21. Ter vergelijking: de gemiddelde Nederlandse man heeft een BMI van 25,2 en Amerikaanse mannen zitten op een gemiddelde BMI van 29. Dat Okinawanen hun hele leven zo slank blijven komt niet alleen door wat ze eten. Natuurlijk spelen ook genen een rol. En dat de meeste bewoners van de eilandengroep graag en veel bewegen helpt ook mee. Toch schuilt het échte geheim van hun slanke lijn in een uitgebalanceerd eetpatroon. Dit zijn de 10 belangrijkste leefregels van het Okinawa dieet:

1. Weinig calorieën: in 1949 consumeerde een Okinawaan gemiddeld 1784 kcal per dag
2. Veel groente: Okinawanen eten meer dan één kilo per persoon per dag
3. Hoge consumptie van zoete aardappelen (in plaats van rijst)
4. Gematigde consumptie van vis
5. Lage consumptie van vlees (en als Okinawanen vlees eten dat is het voornamelijk wit vlees zoals kip)

Lees verder op Holistik. 

Let’s shop!

Puma
HUDSON’S BAY
€64,95 32,47

BPC Bonprix Collection
BONRPIX
€17,99

Nike
HUDSON’S BAY
€30,00

Ecco
SCHUURMAN SCHOENEN
€109,99

Adidas
WEHKAMP
€149,00 126.00

Adidas
WEHKAMP
€17,95 14,95

✰ Shop verder in de STYLETODAY shop ✰

Bron: Holistik