Opgeblazen buik? Met deze 8 tips van een orthomoleculair therapeut krijg je ‘m weer plat

buik

Karlijn: “Sommige mensen – met name vrouwen – hebben er alleen last van tijdens het reizen. Anderen krijgen een opgezette buik na het eten van bepaalde voedingsmiddelen die niet goed vallen. De oorzaken zijn uiteenlopend. In elk geval kan een opgeblazen buik je flink in de weg zitten. Orthomoleculair therapeut Karlijn Hoebe deelt haar 8 beste tips voor een plattere buik.

#1 Zorg voor probiotica

Wanneer je regelmatig last hebt van een opgeblazen buik is de kans groot dat er sprake is van een disbalans in jouw darmflora. Te veel slechte bacteriën in je darmen zorgen ervoor dat het verteringsproces wordt verstoord. Probiotica zijn gezonde bacteriën die kunnen helpen om de samenstelling van je darmflora te optimaliseren. Een evenwichtige flora helpt om voedsel af te breken en voorkomt gasvorming – en dus die opgezette buik. Het dagelijks nemen van een probiotica supplement is een goede manier om de gezondheid van je darmen te ondersteunen, maar je kan ook zorgen dat je voldoende probiotica-houdende producten eet. Denk hierbij aan zuurkool, kimchi en kefir.

#2 Vermijd voeding waar je intolerant voor bent

Voedselintolerantie(s) kunnen ook een oorzaak zijn. Gevoeligheid voor voedingsmiddelen als gluten en lactose komt vaak voor, maar veel mensen zijn zich er niet van bewust. Regelmatig last van een opgeblazen buik is een duidelijk symptoom voor een voedselintolerantie. Je lichaam is niet goed in staat om bepaalde voedingsmiddelen te verwerken en doordat de vertering niet goed verloopt komen er allerlei gassen vrij. Ook kan het zorgen voor ontstekingsreacties in het darmvlies. Wat weer tot ernstige klachten kan leiden zoals PDS, een lekkende darm of een candida overgroei. Wanneer er bij jou sprake is van een intolerantie reageer je daar tussen 2-3 uur tot 2-3 dagen op na het eten van de betreffende voeding. Dit maakt het lastig achterhalen welke voeding precies de boosdoener is. In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen om een voedselintolerantietest te laten doen.

#3 Eet ondersteunende voeding

Behalve bepaalde voeding te vermijden, kun je je spijsvertering ook een handje helpen met voeding die de vertering ondersteunt. Kamille(thee) werkt licht ontstekingsremmend, ontsmettend en heeft daarnaast een ontspannend effect op maag en darmen. Pepermunt(thee) schijnt de spanning van het gladde spierweefsel van de darmen te verminderen waardoor gasvorming en een opgezwollen gevoel verminderd worden. Ook venkel(thee) zorgt ervoor dat de darmen ontspannen en dat de gassen makkelijk doorgelaten kunnen worden.

Lees verder op Holistik.

Let’s shop!

Mango
WEHKAMP
€ 39,99

MS Mode
WEHKAMP
€ 34,99

Peter Kaiser
SHOECLUB.NL
€ 145,00

CVRD
DE BIJENKORF
€ 249,00

Calvin Klein
WEHKAMP
€150,00 149,00 

Rosefield
ROSEFIELD
€ 99,00

Byredo
WEHKAMP
€ 119,99

✰ Shop verder in de STYLETODAY shop