Good to know: Dit is het beste tijdstip om te sporten

tijdstip

Een tijdje geleden schreven we dat één keer per week sporten al genoeg is om resultaten te boeken. Je hoeft je dus niet schuldig te voelen als je een keer geen zin of puf hebt om te sporten. Maar wat is nu het beste tijdstip om jezelf toch even in het zweet te werken? Een aantal personal trainers geven tips.

Harry Norman, trainer bij KOGMA en Third Space, Londen

Het lichaam heeft een interne klok met verschillende bioritmen. Volgens de circadiane cyclus is je coördinatie en reactievermogen het best tussen twee en vier uur in de middag. Dit is dus het moment dat je eigenlijk oefeningen moet doen die je aan het denken zetten en waarbij je je reflexen moet gebruiken.

Het beste moment om je uithoudingsvermogen en kracht te trainen ligt tussen vier en zes uur ’s middags – dat wordt dus toch even snel de sportschool in na het werk. Plus: hormonaal gezien haalt je lichaam ook de meeste voordelen uit dit sportmoment. Als je bijvoorbeeld een stressvolle werkdag hebt gehad, kun je die frustratie uiten in je training, wat het kan omdraaien in iets positiefs voor je psychologische ontwikkeling.

Maar, over het algemeen geldt dat je bewust moet zijn van je eigen lichaam, waardoor je er achter komt wanneer je het beste kunt sporten. Wat voor de een werkt, hoeft niet per se voor jou te werken. De een kan meerdere sessies in een week doen, terwijl de ander een langere tussenpauze nodig heeft. Uiteindelijk zijn korte oefeningen die je vaker herhaalt, het effectiefst.

Bangs Carey-Campbell, ELLE’s Fitness Editor en hoofdinstructeur bij Boom Cycle

Bangs is helemaal voor om mensen in actie krijgen en moedigt hen aan om van sporten een prioriteit te maken, zelfs al heb je weinig tijd in het weekend.

Volgens haar moet de verslaving aan enkel grote work-outs gestopt worden. Iedereen kan meer beweging in zijn dag verwerken door bijvoorbeeld een paar haltes eerder uit de bus te stappen of een lunch waarbij je zit vervangen door een ronde te gaan lopen.

Zanna van Dijk, trainer bij F45 in London Bridge en UN1T in Parson’s Green, schrijfster

De beste tijd om te sporten is het moment dat het in je schema past. Volgens haar moet je trainen hetzelfde zien als een doktersafspraak: die mag je niet missen. Als je de gewoonte hebt om de sportschool op het laatste moment af te zeggen, is het misschien beter om er in de ochtend mee te beginnen. Zo heb je dat in ieder geval achter de rug voordat de echte werkdruk op je pad komt.

>> Herken je jezelf hierin? Tijd om meer te gaan sporten!
>> Get fit! Dé 10 minute work-out voor je benen en billen

Bron: Harper’s BazaarBeeld: Pinterest