Voor thuis: 6 x tips om calorieën te verbranden

calorieën

Als je wilt minderen in je dagelijkse portie calorieën kan je veel gaan sporten of drastisch je dieet veranderen, maar wist je dat je met een paar dagelijkse bezigheden ook heel wat stoffen in je lichaam verbrandt? Vaak heb je niet eens door dat je de calorieën te lijf gaat met deze handelingen, zo ‘gewoon’ zijn ze voor je geworden. Ook als je de hele dag op kantoor zit en de stoel jouw grootste vriend is zijn er talloze manieren om in je vrije tijd de calorieën tegen te gaan. Laat je inspireren door deze trucjes!

Eet niet op de bank voor de televisie

Wist je dat je soms tot 288 calorieën meer kan eten als je lekker lui op de bank hangt en eet terwijl je televisie kijkt? Dat komt omdat je je snel verveelt en naar snacks grijpt zonder dat je het door hebt. Ruil dat ene uurtje in voor een stevige avondwandeling en je hebt al meer dan 500 verbrand!

Probeer zoveel mogelijk te lopen

Wanneer je thuis komt van het werk heb je snel de neiging om op de bank te ploffen en er de rest van de avond op door te brengen. Hartstikke verdiend, natuurlijk, maar hoe fijn zou het zijn als je wat van deze momenten kunt pakken om de calorieën eraf te lopen? Wandel wat rond als je aan de telefoon bent of zet een keer de muziek aan tijdens de afwas. Bewegen is het keyword!

Probeer noten niet in grote kommen te verdelen

Een onderzoek van de Cornell University heeft uitgewezen dat hoe groter de kom met eten is, hoe meer je ervan neemt. Dus als jij een zak nootjes opentrekt en deze helemaal leeggooit in een grote kom is de kans groot dat de complete inhoud terecht komt in jouw maag. Hier krijg je misschien snel spijt van, want noten zitten boordevol calorieën. Ga voor klein maar fijn!

Lees ook: 6 x tips om meer water te drinken.

Doe niet teveel toppings over je salade

Een flinke portie salade lijkt heel gezond, maar al die toppings die je erin mengt zorgen ervoor dat er soms meer calorieën in zitten dan een bord lasagne. Denk aan lekkernijen als kaasblokjes, noten, bacons en croutons. Bespaar op de calorieën door in plaats van deze producten lichte groentes te mengen in je salade, zoals geroosterde paprika, gegrilde ui en paddestoelen. Ook kan het helpen om je dressing te halveren.

calorieën

Ruil pasta in voor noodles

Een kleine portie pasta bevat al zo’n 220 calorieën. In een restaurant kan dit soms 480% meer zijn dan een kleine hoeveelheid, dus reken maar uit hoeveel je binnen krijgt. Skip de pasta één keer in de zoveel tijd en ga voor noodles: dat scheelt al de helft van de calorieën.

Probeer voldoende te slapen

Een gebrek aan een goede nachtrust schijnt er volgens een onderzoek van de University of Chicago voor te zorgen dat je je sneller vergrijpt aan snacks. Mensen die maar zo’n 5,5 uur slapen per nacht snoepen relatief veel meer dan mensen met 8 uur slaap achter de rug. Het klinkt gek, maar duik dus vooral lekker je bed in als je er aan toe bent. Een uurtje sporten terwijl je doodmoe bent heeft dus juist het tegenovergestelde effect.

calorieën

Beeld: Pinterest