Deze verborgen dikmakers kun je beter vermijden!

 

dikmakers

Als je gewicht wilt verliezen dan laat je de koekjes, chips en frisdranken vol suikers natuurlijk staan. Toch zijn er helaas, ook veel andere ‘dikmakers’ die op het eerste gezicht gezond lijken maar toch meer calorieën bevatten dan je denkt. Let er dus op als je wilt afvallen.

6x Verborgen dikmakers

#1 Sushi

Zalm, vis, rijst, komkommer en avocado….Sushi lijkt door zijn ingrediënten heel mager maar helaas is dit niet helemaal waar. De rijst die in sushi gebruikt wordt, wordt op smaak gebracht met suiker. Ai! Het traditionele recept bevat drie eetlepels suiker voor een halve kilo rijst. Maar omdat suiker de houdbaarheid bevordert, voegen restaurants vaak meer suiker toe. En dan zijn er nog de lekkere dips en mayonaise. De ‘echte’ sushi bevat geen mayo, maar de Westerse variant die wij vaak eten in restaurants wel. Remember de California Roll? Dan komt een goede sushi maaltijd toch al gauw uit op 1000 calorieën… Dit past dan toch niet echt in ons dieet, helaas!

#2 Broodje gezond

Ook tijdens werktijd wil je gezond eten. Dus ga je voor een broodje gezond, in plaats van een bitterbal. Maar het verschil tussen die twee is kleiner dan je denkt.. De rauwkost die op het broodje zit, is het enige écht gezonde aan het broodje. De andere ingrediënten zijn verre van mager te noemen. Ham, ei, kaas en boter zorgen ervoor dit broodje flink aantikt. En dan komt er vaak nog een flinke klodder mayo bij. In sommige gevallen bevat een ‘broodje gezond’ meer dan 400 calorieën. Wil je een echt gezond ‘broodje gezond’? Doe er dan geen boter en mayo op, en gebruik een magere kaassoort.

#3 Salade

Omdat een salade vaak uit veel groente bestaat denk je: healthy! Toch kan een goede salade aardig wat calorieën bevatten. Dressings zitten vol suikers, maar ook kaas, vlees en croutons gooien de teller omhoog. Een maaltijdsalade met kip bevat ongeveer 430 calorieën, een maaltijdsalade met geitenkaas bevat al snel 900 calorieën. Een salade altijd mager? Niet dus!

#4 Vruchtensapjes

Vruchtensapjes behoren zeker in het lijstje van verborgen dikmakers. Ze lijken misschien gezond, maar dat zijn ze verre van. Hoewel er natuurlijk wel wat vitamines in zitten, zit het ook boordevol suikers. In één glas vruchtensap zit net zoveel suiker als in drie stuks fruit. Wow!

#5 Cruesli

De morgen beginnen met een schaaltje yoghurt met cruesli. Gezond? Dat valt helaas tegen. Ontbijten met granen is op zich gezond. Maar aan cruesli wordt heel veel suiker en vet toegevoegd. Zelfs de light versie van cruesli bestaat voor een kwart uit suiker! Bye bye light dus. Cruesli bevat per 100 gram 430 calorieën, bijna evenveel als een handje chips. Ga dus voor muesli!

#6 Niet ontbijten

Snel afvallen door maaltijden te skippen? Dat werkt juist het averechts! Door je ontbijt over te slaan kom je juist alleen maar sneller aan. Als je niet ontbijt neem je vaker tussendoortjes waardoor je meer calorieën binnenkrijgt.

Shop onze favorieten!

MS Mode
MSMODE
€49,99

Only Carmakoma
WEHKAMP
€39,99 29,95

Dune London
SCHOENENFABRIEK
€139,95

Pieces
WEHKAMP
€29,99 19,95

Boss
WEHKAMP
€59,99 33,99

Casa Jewelry
HUDSON’S BAY
€44,95

✰ Shop verder in de STYLETODAY shop ✰

Bron: Mens en gezondheid, Margriet  |  Beeld: Unsplash