Morning struggles: heb jij ook moeite met opstaan?

Er zijn mensen die gelijk op kunnen staan zonder minutenlang te overwegen of ze de baan of dat diploma wel écht nodig hebben. Zo zijn wij niet! Na 20 minuten snoozen is de keuze snel gemaakt of het een “outfit on fleek” wordt of snel het eerste beste wat je vindt, alleen voor die tien minuten extra slaap. Wij kiezen voor slaap! Echte bewondering hebben we voor mensen die al hebben ontbeten, perfecte make-up dragen en ook nog eens een goed humeur hebben, als ze op hun werk aankomen. Amerikaanse en Britse wetenschappers hebben tien verschillende genvariaties gevonden, die ervoor zorgen dat jij een ochtend- of een avondmens bent. Het ligt dus niet aan jou maar aan je genen, maar met deze tips kun je opstaan toch een stuk aangenamer maken.

Lekker vroeg je bed in

“Kon ik ook wel zelf bedenken.” Helemaal waar, maar het uitvoeren is toch een stukje moeilijker dan gedacht. Eventjes snel door je Insta scrollen en je bent weer een half uur verder. Als je tussen de 18 en 64 jaar bent, heb je ongeveer 7,5 tot 8 uur slaap nodig, pak die dan ook. Ga een half uur voor dat je naar bed wil rustig je make-up eraf halen, je tanden poetsen en lees dan nog een boek. En voordat je uit gaat rekenen hoe lang je nog precies kunt slapen en op social media eindigt: leg die telefoon weg. Die stralingen zorgen er alleen voor dat je juist niet moe wordt.

Light it up

Dat vreselijke geluid die je ’s ochtends vanaf je nachtkastje hoort. Echt plezierig wakker worden, is dat niet. Wat wel fijn kan zijn is een licht simulator wekker. Deze simuleert een zonsopang zodat je lichaam op een rustig tempo kan wakker worden. Je bent dan beter uitgerust omdat je niet in je diepslaap fase wakker gemaakt wordt. Minder ochtendhumeur en meer uitgerust. Superhandig toch?

Stop met snoozen

Mocht zo’n licht wekker niks voor je zijn, dan is een normale wekker ook prima. Áls je maar meteen je bed uit komt, en niet megalang ligt te snoozen. Je lichaam wordt wakker, en je valt weer in slaap, en dan word je weer wakker gemaakt. Klinkt niet heel gezond toch? Is het ook niet, dus laten we de 7.05 uur, 7.10 uur en de rest van de wekkers maar verwijderen. Probeer het bij één tijdstip te houden. Zal je ook niet zoveel moeite met opstaan hebben.

Maak je ochtenden fun!

“Kan niet”, denk je misschien. Mocht dat zo zijn, moet je toch proberen ze wat aangenamer te maken. Als jij gek op pannenkoeken bent, ga pannenkoeken bakken, dan kom je vast wel je bed uit. Ook kan een chill muziekje een wereld van verschil maken. Spotify staat vol met lekkere afspeellijstjes om rustig wakker te worden. Zet er een op, drink je koffie en laat de dag maar op je afkomen.

Shop je slaapproducten!

Hunkemöller
HUNKEMÖLLER
€ 34,99

Hunkemöller
HUNKEMÖLLER
€ 19,99

Hema
HEMA
€ 9,00

Hunkemöller
HUNKEMÖLLER
€ 12,99

Bumble and Bumble
HUDSON’S BAY
€ 32,26

Bumble and Bumble
HUDSON’S BAY
€ 36,01

✰ Shop verder in de STYLETODAY shop ✰

Bron: NRC, Dokter.nl, Slaapinfo, De Gezondheidsblog | Beeld: GettyImages