Wintertijd: dit zijn de voor- en nadelen als de klok achteruit gaat!

wintertijd

Tringgg! Je wekker gaat. Je wordt wakker, buiten is het donker en het is veel te koud om je bed uit te komen. Herkenbaar? Vast en zeker, want het laatste weekend van oktober gaat de wintertijd van start. Dat betekend dat in de nacht van zaterdag op zondag de klok een uurtje terug wordt gedraaid. We kunnen dus een uurtje langer in ons bed blijven liggen of een uurtje langer door blijven feesten zaterdag. Heerlijk idee?! Niet helemaal… Elk jaar is er namelijk weer een discussie over de voordelen en nadelen van de winter- en zomertijd. Wij zetten de belangrijkste voor- en nadelen van de wintertijd voor jullie op een rij en geven je ook nog een fijn tip om in een beter slaapritme te komen!

Wat is wintertijd?

De naam zegt het eigenlijk al. Het betekent dat de samenleving de klok een uurtje terugdraait en wij dus eigenlijk de tijd en de uren van de dag manipuleren. De wintertijd staat ook wel bekend als het winteruur. Wereldwijd zijn er zo’n 70 landen die twee keer per jaar de klok verzetten.Voornamelijk in Europese en westerse landen wordt de wintertijd toegepast en daar valt ons kleine kikkerlandje natuurlijk ook bij.  In 1977 voerde Nederland de zomer – en wintertijd opnieuw in. Je zult misschien verwachten dat de tijd ingaat om 00.00 uur, maar dit vindt pas plaatst om 03.00 uur in de nacht. Daardoor kunnen we alleen op de dag van 27 oktober op 28 oktober dit jaar een uurtje langer slapen. Winning!

Een handig ezelsbruggetje: In het voorjaar gaat de klok vooruit en in het najaar gaat de klok naar achter.

De voordelen van de wintertijd

#1 Langer slapen

Het idee dat je s’ochtends een uurtje langer in bed kan blijven liggen vinden de meeste mensen toch wel het fijnste aan de wintertijd. Stel dat je volgens je biologische klok altijd om 7.00 uur wakker wordt, dan kun je nu nog een extra uurtje blijven snoozen in je bed. Heerlijk toch! Uiteraard geldt dit wel alleen voor de nacht van 27 oktober tot de dag van 28 oktober. Daarna kom je gewoon weer terecht in een ritme waar je hier niets meer van merkt.

#2 Licht in de ochtend

Je merkt de afgelopen dagen misschien dat je moeilijker je bed uitkomt omdat het waarschijnlijk nog vrij donker is als je opstaat. Nu de klok een uur achteruit gaat, wordt het ook weer een uurtje eerder lichter buiten en heb je kans op meer daglicht als jij in de ochtend de deur achter je dichttrekt. Opstaan zal zo ietsjes makkelijker worden. Tenzij je een echte vroege vogel bent natuurlijk!

De nadelen van de wintertijd

#1 Meer ongelukken

Tijdens de wintertijd vinden de meeste ongelukken in het verkeer plaats, aldus de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Dit komt omdat mensen in de ochtend fitter zijn dan in de avond en daarom de avondspits dus beter in het daglicht plaats kan vinden.

#2 Veranderd bioritme

Een uur langer slapen blijkt misschien toch niet zo fijn te zijn. Mensen kunnen namelijk nog dagen of zelfs weken na het begin van de wintertijd last hebben van een verstoord ritme. Daarnaast is de mens erg afhankelijk van daglicht voor zijn welbevinden. De verandering in tijd en dus het daglicht, kan zorgen voor lustloosheid en gevoelens van ongemak. Vandaar dat mensen in de winter vaak een winterdepressie hebben. In het volgende punt vertellen we je graag iets meer over de bekende winterdip.

#3 Seizoensafhankelijke Depressie

Ook wel bekend in Nederland als de winterdepressie of winterdip. Mensen kunnen depressieve gevoelens krijgen door gebrek aan zonlicht, vitamine D en ongemak door de kou. Zo’n depressie kan weer zorgen voor een slecht ritme en slaapgebreken en stemmingswisselingen. Zo’n dip kan gelukkig goed verholpen worden door medicatie, lichttherapie of een mooie vakantie naar de zon!

#4 Kans op een Sociale Jetlag

Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat 80 procent van de mensen twee keer per jaar aan een sociale jetlag lijdt.”Een sociale jetlag is het verschil tussen wat onze biologische klok wil doen en wat onze sociale klok wil. Je verkiest je sociale leven boven je slaap en daardoor wilt je lichaam op onregelmatige tijden slapen.

#5 Vergeetachtigheid en vergissingen

Vooral op oudere leeftijden komt dit voor en dan hebben we het over vergeetachtigheid. Het kan dus ook voorkomen dat mensen vergeten de klok terug te zetten en hierdoor kunnen natuurlijk veel vergissingen, misverstanden en frustraties ontstaan. Te vroeg of te laat op een afspraak als gevolg. Gelukkig passen vrijwel alle elektronische apparaten zoals je telefoon de tijd zelf aan!

Tips voor een verstoord slaapritme

wintertijd

  1. Shop de Wake up Light en word makkelijker, frisser en energieker wakker met natuurlijk daglicht. Deze lamp zal het werk doen om je natuurlijk wakker te maken en de lichttherapie geven waar nodig in de ochtend. Zo word je rustig wakker en start je de dag beter!
  2. Doe niet aan powernappen. Op korte termijn voelt dit misschien beter, maar op lange termijn zal je slaapritme meer verstoord raken.
  3. Beweeg meer. Door meer inspanning overdag daalt je lichaamstemperatuur waardoor je in de avond meer vermoeid raakt en dus beter in slaap valt.

Shop de comfy look voor een goede nachtrust!

Hunkemöller
HUNKEMÖLLER
€39,99

Hunkemöller
HUNKEMÖLLER
€34,99

Ruby+Ed
DE BIJENKORF
€55,95

Suitsuit
DE BIJENKORF
€19,95

Kneipp
WEHKAMP
€5,99

Bobbi Brown
DE BIJENKORF
€46,50

✰ Shop verder in de STYLETODAY shop ✰

LEES OOK:

10x frustraties als we niet kunnen slapen
Wat is de juiste beslissing: die paar uurtjes slapen of toch wakker blijven?
Tip: drink geen koffie als je net wakker bent

Bron: Mens en Samenleving, RTL Nieuws, De Volkskrant, Korting is leuk, Fitaddicted | Beeld: Unsplash