Ideaal voor de kids: 3 x gezonde frietjes!

friet

Beantwoorden jouw kids elke vraag over wat hun lievelingseten is met: FRIET! Blijf dan vooral even lezen. Want hoe leuk is het, als deze óh zo geliefde frietjes in een gezondere variant zouden kunnen komen? Zo krijgt jouw kleine patatjeslover toch gewoon al zijn vitamientjes binnen terwijl hij lekker zit te smikkelen van een ouderwetse portie friet. Daarom *tromgeroffel*, speciaal voor alle mama’s die hun kind graag iets verantwoords zouden voorschotelen: 3x gezonde varianten van frietjes! En eerlijk is (h)eerlijk, die lust jij toch ook?

1.

zoeteaardappel

Wist jij dat zoete aardappel dus eigenlijk helemaal geen aardappel is, maar dat het onder groente valt? Lucky you, dat je hier dus net zo gemakkelijk frietjes van kunt maken, maar dat ze veel gezonder zijn. En die kleur is toch veel vrolijker dan normale patat?

Hoe maak je ze?
Schil de zoete aardappels, snijdt ze in dikke frites en leg ze neer op een bakplaat met bakpapier. Besprenkel met olijfolie en strooi er wat lekkere kruiden overheen, bijvoorbeeld knoflookpoeder, paprikapoeder of een beetje zout en hup, de oven in! 35 minuutjes op 230 graden. Tip: schep elke 10 minuten even om, zo worden ze aan alle kanten lekker crispy!

2.

parsnipfriet

Pastinaak is familie van de wortel en heeft een zoetige, anijsachtige smaak. Perfect dus voor frietjes met een twist! Door de witte kleur zien ze er door de ogen van een kind niet veel anders uit dan normale frietjes, dus smullen maar!

Hoe maak je ze?
Maak een pastinaak goed schoon en snijdt er een fijn formaat frieten van. Besprenkel ze met olijfolie en bestrooi met kruiden naar wens. Ook heerlijk: een beetje parmezaanse kaas erover! Leg de frietjes op een bakplaat met bakpapier en bak ze op 200 graden in ongeveer 35 minuutjes goudbruin.  Tip: worden je frietjes te donker? Doe er dan even een vel aluminiumfolie overheen.

3.

pompoenfriet

Pompoen, we love it! Er zijn zoveel lekkere gerechten mee te maken, zo ook pompoenfrietjes. Lekker zoet en ook voor de allerkleinsten makkelijk weg te smikkelen. Bovendien smaakt het niet alleen heerlijk, het ziet er ook nog eens mega betoverend uit, in dat fijne kleurtje!

Hoe maak je ze?
Het maakt eigenlijk niet uit welke soort pompoen je kiest voor deze frietjes, dus go wild! Je kunt in principe de schil ook gebruiken voor de frietjes. Maar maak je frietjes voor hele kleine kids? Dan is het misschien slim om de pompoen wel eerst te schillen, want de schil blijft best hard. Snijd er frietjes van en bersprenkel die met olijfolie en wat kruiden. Paprikapoeder is een magische combo met pompoen, zo lekker! En natuurlijk kun je met wat zeezout nooit de mist in gaan. Op 220 graden 30 minuutjes in de oven. Draai ze tussentijds nog wel even een keertje om zodat ze overal lekker krokant worden. Wil je het helemaal tot in de puntjes afmaken? Maak er dan zelf een lekkere en gezonde mayo bij. Twee eetlepels yoghurt, een theelepel mosterd en wat peper en voilá, laat het frietjesfeestje maar beginnen!

Beeld: Pinterest