11 x gezonde snacks tijdens je zwangerschap!

Gezonde snacks

Zwangerschapshormonen doen de raarste dingen met je. Zo eet je tijdens je zwangerschap opeens dingen die je eerder nooit lustte, eet je voor twee terwijl dit – helaas voor jou – helemaal niet hoeft en heb je vaak een specifieke ‘craving’. Voor de één zijn dat verse croissantjes en voor de ander is dat een frikadel speciaal. Omdat al die kilo’s die je er aan eet er toch echt weer af moeten (niemand wil zes maanden na de bevalling “Ben je wéér in verwachting?” horen) hebben wij wat gezonde snacks voor je op een rij gezet!

Gezonde snacks tijdens je zwangerschap

#1 Vers fruit

Heerlijke gezonde snacks waarin je lekker kunt variëren. Aardbeien, meloen, blauwe bessen en banaan; gooi het in een bakje bij elkaar en voilá! Aan vitamientjes geen gebrek en het houdt je bloeddruk laag, ook handig!

#2 Pindakaas

Pindakaas – of gewoon een handje ongezouten noten of pinda’s– is een goede bron van proteïnen, vezels en Vitamine E. Goed voor je cholesterol en vooral erg lekker. Op een rijstwafel, een cracker of een verse bruine boterham.

#3 Pure chocolade

Chocolade zei je? Jazeker! Hoe puurder, hoe gezonder. En wil je het helemaal goed doen? Ga dan op zoek naar rauwe chocolade (raw food) of naar chocolade die op lage temperatuur is bereid. Dan zitten er nog de meeste antioxidanten in! Dan heb je ook meteen een excuus als je in plaats van een stukje, de hele reep op eet!

#4 Popcorn

De valkuil van veel zwangere – en ook veel niet zwangere – vrouwen is het ’s avonds snacken op de bank. In plaats van een vette zak chips hebben wij nu de gezonde tussendoortjes voor je, namelijk popcorn! Koop een zakje maiskorrels en pof je eigen popcorn in een laagje olie. Popcorn bevat vezels, dus zet die film maar op en snacken maar!

#5 Worteltjes met Hummus

Hummus bevat veel foliumzuur. Het is voornamelijk gemaakt van kikkererwten en die zitten vol ijzer, magnesium, zink en proteïnen. Hartstikke gezond dus! Zet er een bakje snackworteltjes naast en dippen maar…

gezonde snacks

#6 Rijstwafel met hüttenkäse en avocado

De rijstwafel en de hüttenkäse zijn erg mager. De avocado zorgt voor een lekkere smeuïge touch en bevat erg veel gezonde vetten. Niet alleen lekker als snack, maar maak er een stuk of drie en je hebt een heerlijke lunch!

#7 Crackers met homemade tonijnsalade

Een blikje tonijn vermengen met een eetlepel magere frietsaus, gesnipperde uitjes en wat kappertjes en tadáa: een homemade tonijnsalade. Heerlijk op een cracker om de zoute trek te stillen.

#8 Magere Yoghurt

Een goede manier om aan je nodige eiwitten te komen is een lekker bakje magere yoghurt. Kies je voor een variant met een smaakje? Let er dan op dat er niet teveel toegevoegde suikers in zitten. Heb je het liever zelf in de hand? Kies dan voor een basic yoghurt en doe er zelf vers fruit doorheen.

#9 Gebakken aardappeltjes

Zijn jouw cravings naar gefrituurd eten niet meer in de hand te houden? Bak dan wat aardappeltjes op die je toevallig over had van het avondeten van de dag daarvoor. Bak ze lekker krokant en het is een goede vervanging voor dat frietje waar je zo’n zin in had. De gebakken aardappeltjes zijn alleen een stuk minder vet. Bedenk je dat het na die negen maanden er toch ook weer allemaal af moet!

#10 Vette vis

Kies één keer per week voor een lekkere haring, makreel, paling of zalmmoot. In vette vis zit enorm veel vitamine B, eiwitten en Omega-3 vetzuren. Deze laatste zijn goed voor de hersenontwikkeling en de ontwikkeling van het gezichtsvermogen bij je baby. Jij een lekker visje, je baby alle voedingsstoffen die hij nodig heeft: win-win!

#11 Gekookt eitje

Het is misschien niet het eerste wat in je opkomt als je bedenkt wat je gaat snacken, maar een eitje vult heel goed – dus je hebt niet na tien minuten weer trek – en een ei bevat veel eiwitten en amino zuren. Ook zitten er in een eitje meer dan 12 vitaminen en mineralen. Misschien toch maar even op je lijstje met gezonde snacks zetten!

LEES OOK:

10 tips voor het organiseren van een babyshower
8 dingen die je moet weten over seks tijdens je zwangerschap
10 manieren om je stijlvol te kleden tijdens je zwangerschap

Beeld: Unsplash