Tip(s) tegen de middagdip(s)!

tips

Soms zijn we jaloers op de Spanjaarden, met hun siësta’s. Zij trekken om drie uur letterlijk hun luiken dicht, om even bij te tanken voor het tweede deel van de (werk)dag. In ons kikkerlandje zijn we hier wat minder op ingesteld, mede door de temperatuur. Maar dit neemt niet weg dat ook wij ’s middags een wegtrekker hebben zo nu en dan. Hoe zorg je ervoor, dat je ’s middags toch nog productief bent? Wij geven je wat tips.

1. Goed plannen

Heb jij meteen na je lunchpauze al last van een duffig gevoel? Calculeer dit dan in. Bewaar makkelijke of leuke taken voor na je pauze. Als dit is gelukt, heb je weer meer energie voor de lastigere dingen. Misschien heb jij wel rond vier uur last van een energiedip, het kan helpen om een goede brainstormsessie of meeting in te plannen. Zo geef je elkaar een beetje energie.

2. Lunch smart

Het is geen geheim dat koolhydraatrijke maaltijden zorgen voor een directe energy rush. Helaas is deze pret van korte duur. Voorkom dit en eet ‘langzame’ koolhydraten. Laat dingen als wit brood links liggen en ga voor een lekkere salade of spelt- of volkorenbrood. Deze bevatten veel langzame koolhydraten, hier heb je dus de hele middag ‘plezier’ van!

3. Frisse neus

Kijk je ’s middags bijna scheel van moeheid? Kom dan in beweging, want frisse lucht en beweging is supergoed voor je concentratie. Loop buiten even een rondje of plan rond vier uur een werkafspraak buiten de deur. Klinkt dit allemaal erg leuk, maar behoort dit niet tot jouw mogelijkheden? Haal dan je koffie een automaat verderop en drink je kopje niet achter je bureau leeg. Heb jij toch weer je loopje gehad!

middagdip4. Verlicht je werkplek

Zonlicht en slaap zijn direct met elkaar verbonden. Bij weinig licht gaat je lichaam in de slaapstand, doordat het meer melatonine aanmaakt. Dit moeten we niet hebben, dus zorg dat je werkplek goed verlicht is. Het liefst natuurlijk licht en anders volstaan een paar felle lampen ook. Maar maak geen bouwplaats van je werkplek, want een beetje gezelligheid is ook goed voor je energie!

5. Stay hydrated, stay focused

Drink veel water, de hele dag door. Zet een klein flesje water op je bureau en spreek met jezelf af dat je minimaal twee van deze flesjes leegdrinkt per dag. Ook stilt dit je hongergevoel en dat is een fijne bijkomstigheid. Ben je niet zo’n fan van plain water? Neem dan water met een smaakje, zoals munt.

6. Maak er een feestje van

Natuurlijk is je werk niet alleen maar leuk. Maar als het goed is, ervaar je er wel plezier in! Zie je werkdag daarom als een dag uit, met je lunchpauze als scheiding tussen twee delen. Wissel ‘vervelende’ dingen met leuke dingen af, om jezelf te belonen. De ene dag zul je meer zin hebben dan de andere dag. Zo zul je minder zin hebben om te werken als je kids je uit je slaap hebben gehouden of als er ander gedoe is thuis. Het is handig om dit eerlijk te zeggen tegen (één van je) collega’s: dan weten ze waarom jij niet zo bruist van de energie.

Beeld: Pinterest