Zwanger week #5

Tijdens de zwangerschap staat ons lichaam negen maanden lang in het teken van een nieuw leven. Een heel bijzondere periode, want negen maanden lang wordt je lichaam klaargestoomd voor de bevalling en gaat het allerlei verschillende fases door. In de meeste gevallen geldt dat we er pas na een aantal weken achter komen dat we zwanger zijn, surprise!

Daarna volgt al snel de eerste echo en leef je toe naar de tweede echo. Zo spannend en leuk! Je leeft van trimester naar trimester, maar wat gebeurt er eigenlijk met je lichaam van week tot week? In deze rubriek nemen we je per week mee in de verschillende fases van de zwangerschap per week. Deze keer: week #5. Lees mee!

Je baby

Vorige week was het dan eindelijk zo ver: de bevruchte eicel groeide uit tot embryo! Dat betekent dat in week 5 de embryo verder gaat met groeien. Om je een beeld te geven: in week 5 is je baby zo groot als één chia-zaadje. Piepklein dus! Wel heeft het al een hoofd, rug en staart, waardoor het op een kikkervisje lijkt. No worries, met deze staart wordt-ie niet geboren hoor. Tijdens deze week wordt er ook een begin gemaakt met de aanleg van het hart. Dit, plus de bloedsomloop, zijn de eerste onderdelen die functioneren.

Mommy to be

Ook tijdens deze week geldt dat het hCG-hormoon wordt uitgescheiden. Heb je nog geen zwangerschapstest gedaan? Dan is de kans op een positieve test nu alleen maar groter, spannend! Ook is het nóg belangrijker dan vorige week om ervoor te zorgen dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Je kindje ontwikkelt zich in een razend tempo en heeft alle kracht nodig. Daarom kan het slikken van foliumzuur worden aangeraden; dit verkleint namelijk de kans dat je baby wordt geboren met een ernstige aandoening aan het centrale zenuwstelser. zwanger week 5

Symptomen

Grote kans dat tijdens deze week het meest duidelijke zwangerschapssymptoom zich voor doet: je bent overtijd. In deze week zou je normaal gesproken ongesteld moeten worden, maar door het toenemende hCG-hormoon is hier nu geen sprake van, yes!

Week 5: tips & de leukste to do’s

Het aanpassen van je eetpatroon vormt een groot onderdeel van je gezonde zwangerschap. Bijna iedere dokter raadt daarom foliumzuur en vitamine D (extra calcium voor de botopbouw van je kind) aan. Natuurlijk zijn er naast je nieuwe ‘dieet’ ook tal van andere leuke dingen om te doen. Wij maakten een overzicht van alle to do’s.

1. Slik dagelijks 0,4 of 0,5 milligram foliumzuur.
Dit verkleint de kans dat je baby wordt geboren met een ernstige aandoening aan het centrale zenuwstelsel. Ook verkleint het de kans op een misktraam.

2. Blend erop los!
Niet alleen vitamine D, maar ook vitamine C is hartstikke welkom tijdens de zwangerschap. Sinaasappels, mandarijnen, kiwi’s, je mag er zoveel van eten als je wil. Ben jij niet zo van het fruit? Maak het jezelf dan makkelijk: investeer in een blender en koop een smoothie-recepten boek. Dan kom jij die negen maanden gezond leven wel door.

3. Schrijf alles op
Hou ook tijdens deze week je zwangerschapsdagboek bij. Heb je bepaalde dromen? Schrijf ze op! Al een voorgevoel over het geslacht? Gokken maar!

4. Ga zwemmen
Voor zowel je kindje als jijzelf is zwemmen de perfecte sport tijdens de zwangerschap. Begin daarom nu alvast met zwemmen op een vast tijdstip in de week. Samen met je moeder, je vriendin of je man is dit een heerlijk ontspannende bezigheid. Kun je meteen een mooi badpak scoren!

Beeld: Pinterest