Op wintersport als je zwanger bent: de do’s en don’ts

Je kunt prima op wintersport tijdens je zwangerschap, mits je nog geen twaalf weken bent en de verloskundige het verantwoord vindt. Maar waar moet je vervolgens zoal op letten? Dit zijn de do’s en don’ts!

Sneller uit balans

Zoals eerder gezegd: na twaalf weken is het niet meer verstandig om te gaan skiën of snowboarden. Tot de elfde week is de baarmoeder achter het schaambeen verstopt, maar vanaf week twaalf kan je baarmoeder bij een val geraakt worden. Door skistokken, bomen of één of andere snelheidsduivel, bijvoorbeeld. Tevens verandert het zwaartepunt van je lichaam tijdens de zwangerschap, waardoor je sneller uit balans raakt.

Ervaring

Ook belangrijk: zorg dat je al een wat ervaring hebt én ga niet naar een skigebied waar jullie slaapplaats hoger ligt dan 2150 meter. Hier krijg je minder zuurstof, met als gevolg dat je benauwd wordt of gaat hyperventileren. Je kunt overigens prima van een hogere piste af, zolang je maar vlug weer afdaalt.

Excursies

Ben je langer dan twaalf weken zwanger, maar wil je toch graag op wintersport? Dan zijn er genoeg alternatieven. Maak bijvoorbeeld een wandeling in het prachtige winterlandschap of informeer bij de plaatselijke VVV naar excursies in de omgeving.

Lees meer leuke artikelen op Kek Mama.nl

LEES OOK:

Mommy: tips voor het uitkiezen van een geboortekaartje
Fotoserie: 12 vreemde redenen waarom kinderen huilen
Dit zijn de geheimen van ‘perfecte’ moeders